Offentliggjort den: 18. oktober 2022

Langtidsplanlægning af mesterskaber

På jagthornsudvalgets møde i september blev datoerne for forbundsmesterskabet i jagthorn fastsat for de næste otte år, altså indtil 2030.

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen

Af hensyn til planlægningen af fremtidige arrangementer har sekretariatet bedt om datoen for kommende mesterskaber. Dette gøres for at undgå at Danmarks Jægerforbunds arrangementer på tværs af organisationen planlægges oveni hinanden i det omfang, hvor det er muligt.

Jagthornsudvalget besluttede, at når de alligevel var ved at planlægge, kunne de lige så godt fastsætte samtlige datoer for forbundsmesterskabet i jagthornsblæsning for de næste 8 år. I planlægningen har udvalget forsøgt at tage hensyn til pinse og grundlovsdag, så mesterskaberne så vidt muligt, ikke ligger på de dage.

Forbundsmesterskabet (FM) i 2023 afholdes den 27. maj i Skive, og der annonceres allerede i Jæger i september og oktober bladet i 2022 for anmodninger om afholdelse af mesterskaberne 2024. Der er foreløbigt modtaget anmodning fra Storkøbenhavns Jagtforening om afholdelse på Kastellet i 2024.
Forbundsmesterskabet i jagthornsblæsning afholdes flg. datoer:

• 25.5.2024
  • 24.5.2025
  • 23.5.2026 (pinse)
  • 29.5.2027
  • 20.5.2028
  • 02.6.2029
  • 25.5.2030

I reglerne for jagthornsblæsning fremgår det, at forbundsmesterskabet skal afholdes én gang årligt inden den 15. juni. Danmarks Jægerforbunds jagthornsudvalg fastsætter stedet for mesterskabets afholdelse, og det skal så vidt muligt henlægges på skift mellem følgende grupper af kredse:

• Kreds 1, 2 og 3
  • Kreds 4 og 5
  • Kreds 6, 7 og 8

Turnussen er vejledende, da der skal være mulighed for, at andre kredse kan afholde forbundsmesterskabet, såfremt de kredse, der står for tur, ikke har mulighed.