Offentliggjort den: 26. juli 2022

Racedysten 2022

Søndag den 31. juli vil 12 forskellige hunderacer med i alt 78 hunde dyste om titlerne: "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund" ved Danmarks Jægerforbunds årlige Racedyster i hhv. Skive, Svendborg og Stenlille.

Tekst: Jytte Harder

Danmarks Jægerforbunds traditionelle Racedyst afholdes i år søndag den 31. juli i henholdsvis Skive, Svendborg og Stenlille.

Prøven er en anerkendt apporteringsprøve, hvor racerne dyster i hold af 3 hunde. Der dystes om titlerne "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund". Hundene er udpeget af specialklubberne og skal igennem 3 discipliner på dagen; apportering af due, kanin samt apportering i vand, før vinderne sidst på eftermiddagen kan kåres.

Til den jyske prøve er tilmeldt 30 hunde, på Fyn 27 hunde og på Sjælland deltager 21 hunde. I alt 78 hunde fordelt på 12 racer. Specialklubberne for hhv. Labrador Retriever, Ruhåret hønsehund, Kl. Münsterländer, Breton samt Korthåret hønsehund har i år tilmeldt deltagere til alle tre prøver. Deltagelsen i år er generelt en smule mindre end de foregående år, men for første gang glæder vi os over at have deltagelse af et hold F.T.  Springer spaniels.

De tre garvede prøveledere Anethe Karlsen (Skive), Per Knudsen (Svendborg) og Arne Nielsen (Stenlille) har lagt et stort forarbejde i at få arrangeret dette års racedyst, og vi håber på en rigtig god oplevelse for alle.

Katalog for alle tre prøver kan ses her: SkiveSvendborg - Stenlille