Offentliggjort den: 21. juli 2021

Racedysten 2021

Specialklubbernes interesse har også i år været stor for deltagelse i Danmarks Jægerforbunds Racedyst. Søndag den 25. juli vil 17 forskellige hunderacer med i alt 96 hunde dyste om titlerne: "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund" i hhv. Skive, Otterup og Stenlille.

Tekst: Jytte Harder

Danmarks Jægerforbunds traditionelle Racedyst afholdes i år søndag den 25. juli i henholdsvis Skive, Otterup og Stenlille.

Prøven er en anerkendt apporteringsprøve, hvor racerne dyster i hold af 3 hunde. Der dystes om titlerne "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund". Hundene er udpeget af specialklubberne og skal igennem 3 discipliner på dagen; apportering af due, kanin samt apportering i vand, før vinderne sidst på eftermiddagen kan kåres.

I lighed med sidste år har interessen for deltagelse – trods Corona og sommerferie – været stor. Til den jyske prøve er tilmeldt 33 hunde, på Fyn 24 hunde og på Sjælland deltager 39 hunde. I alt 96 hunde fordelt på 17 racer. Specialklubberne for hhv. Labrador Retriever, Ruhåret hønsehund, Kl. Münsterländer samt Korthåret hønsehund har i lighed med sidste år tilmeldt deltagere til alle tre prøver.

De tre prøveledere Anethe Karlsen (Skive), Per Knudsen (Otterup) og Arne Nielsen (Stenlille) har lagt et stort forarbejde i at få arrangeret dette års racedyst, og dysterne vil naturligvis blive afviklet under hensyntagen til myndighedernes retningslinjer i forhold til COVID-19, og vi håber på en rigtig god oplevelse for alle.

Katalog for alle tre prøver kan ses her: SkiveOtterup - Stenlille