Offentliggjort den: 25. november 2021

Jæger sigtet for brug af stødhalsbånd

En jægers brug af et ulovligt stødhalsbånd på sin hund har nu kostet en politianmeldelse og udsigt til en bøde på mindst 2.000 kr. "Det er alt for lille en straf," lyder vurderingen fra DJ's jagthundekonsulent.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

De færreste er vel i tvivl om det såvel ulovlige som moralsk forkastelige i brugen af stødhalsbånd på hunden, hvor man via en fjernbetjening kan afstraffe hunden i form af elektriske stød. Ikke desto mindre kan det hænde, at både jægere og andre hundeejere oplever at møde en hund, forsynet med et stødhalsbånd - også undertiden omtalt som et såkaldt "elektrisk træningshalsbånd." For selvom de har været ulovlige i Danmark i årevis, handles de stadig i flere nabolande og kan købes på internettet.

Men brugen af dem ér altså ulovlig, og det koster en bøde at anvende dem. I Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd m.v. til dyr hedder det nemlig ordret, at:

"Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt."

Det måtte en nordjysk jæger forleden sande, da brug af stødhalsbånd kostede en anmeldelse til politiet. Den pågældende jæger er nu blevet sigtet, og kan se frem til en bøde på mindst 2.000 kroner. Det skriver nordjyske.dk.

Positiv indlæring frem for alt

Men et par tusinde kroner er alt for lille en straf i forhold til det overgreb, der er begået mod hunden. Det mener Ove Dam Hedegaard, som er jægerforbundets jagthundekonsulent.

- Brugen af stødhalsbånd er jo ulovlig af en grund, og så er det helt unødvendigt at bruge det, når bare man sørger for at indøve hundens grundfærdigheder med positiv indlæring. Ikke nok med at afstraffelse lukker af for læring hos hunden. Den vil også have gevaldig svært ved at finde ud af hvad det er, den gør forkert, forklarer jagthundekonsulenten.

Ove Dam Hedegaard lægger ikke skjul på sin foragt for brugen af de ulovlige halsbånd. For, som han siger:

- Vi slår jo heller ikke børnene mere, når vi opdrager dem. Det er i princippet præcis det samme, der sker.