Offentliggjort den: 20. oktober 2020

Nyt gravcenter klar til brug i Nordjylland

Trods forsinkelser pga. corona kan nu også gravsøgende hunde i det nordjyske oplæres under optimale forhold. Det er det andet center ud af planlagte syv, der bliver færdigt.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

På søndag den 25. oktober indvies et helt nyt center for gravsøgende hunde i Hjallerup jagtforening i Nordjylland. Efter at det i 2016 blev forbudt at holde ræv til træning af gravsøgende hunde, har man måttet tænke kreativt. Derfor gik en række specialklubber for gravsøgende jagthunderacer og Danmarks Jægerforbund i gang med at afsøge mulighederne.

Ifølge planen vil jagtforeninger under Danmarks Jægerforbund tilbyde indlæring af gravsøgende jagthunde på blandt andet mekanisk ræv i i alt syv forskellige oplæringscentre rundt omkring i landet. Det første center så dagens lys i regi af Haslev-Faxe jagtforening sidste efterår, og nu er nummer to altså klar i Hjallerup.

- Det har været længe undervejs og efterspørgslen har været stor og støt stigende. Vi er virkelig spændte på, om interessen stadig er til stede, og vi glæder os til at få efterprøvet, hvor stort behovet er, lyder det fra Christian Nørgaard på kreds 1's hjemmeside.

Kron- og Sønderjylland følger trop

Ifølge rapporten "Status for arbejdsgruppe for de gravsøgende i DJ," udarbejdet ultimo august 2020, har forårets corona-nedlukning bevirket, at der har været meget stille i arbejdet med at opbygge gravcentrene rundt om i landet. Mens det færdige center i Haslev Faxe måtte ligge helt uvirksomt hen i en periode, har Hjallerup Jagtforening udnyttet nedlukningen til at få bygget graven og gjort pladsen klar.

Yderligere to centre er umiddelbart i pipelinen, dels i Østjylland, hvor Kronjyllands jagtforening forventer at have deres center klar i løbet af foråret 2021. Tiset jagtforening i Gram, midt imellem Ribe og Vojens, har også givet tilsagn om, at de er klar til at gå i gang med at etablere et gravcenter i Sønderjylland.