Offentliggjort den: 20. januar 2020

Ny jagthundekonsulent i jægerforbundet

Siden 1. januar 2020 har Ove Dam Hedegaard været ansat i stillingen som ny jagthundekonsulent i Danmarks Jægerforbunds Rådgivnings- og Uddannelsesafdeling. I Ove har forbundet fået en kollega med humør, drive og passion.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Der har altid været hund i Ove Dam Hedegaards hjem. Både som barn, og som voksen. Interessen for jagthunde kom naturligt i 2004, da han fik sit jagttegn. Siden har Ove været meget engageret i jagtforeninger, jægerråd, kredsbestyrelse og diverse udvalg i Danmarks Jægerforbund. Kursister, samarbejdspartnere og kollegaer kan se frem til at opleve Ove Dam Hedegaards smittende humør sammen med hans drive og passion for de ting, han giver sig i kast med. Ove holder af at arbejde med mennesker, og hans form er ærlig og direkte.

Forståeligt, nemt og tilgængeligt

- Man kan sige, at jeg kommer til jægerforbundets administration med en ”udefra og ind og indefra og ud” tilgang til opgaven. Som jagthundekonsulent vil jeg arbejde for at skabe mulighed for læring og plads til alle – både hunde og mennesker, uanset racer og erfaringer. Jeg vil arbejde på at få gjort teori og praksis forståeligt og nemt tilgængeligt, samt øge det generelle kendskab til det store arbejde vi jægere gør med vores firbenede venner, nemlig jagthundene, siger Ove Dam Hedegaard.

Han er oprindelig uddannet klejnsmed, men har i over 20 år arbejdet selvstændigt med bl.a. opstart af virksomhed, ledelsesopgaver vedr. strategi, omstrukturering og team- og ledelsesudvikling, salgsorganisering og rekruttering. I løbet af sine år med frivilligt arbejde i Danmarks Jægerforbund har Ove Dam Hedegaard desuden holdt sig jagtfagligt opdateret ved bl.a. jagthundeinstruktør-uddannelsen, flugtskydningsinstruktør-uddannelsen og senest DJ’s Lederuddannelse.

Synlighed og lokalt forankrede opgaver

Ove Dam Hedegaard nævner, at én af hans fornemmeste opgaver bliver at bringe forbundsadministrationen tættere på medlemmerne – og medlemmerne tættere på administrationen.

- Det handler om at gøre vores forbundsinstruktører meget mere synlige, om at give dem lokalt forankrede opgaver, der skaber mere nærhed og dermed også større kendskab, forklarer han.

- Min opgave er soleklar. Jeg skal øge kendskabet og formålet med jagthundetræningen, og det er jo ikke en opgave, jeg kan udføre helt alene. Det er jeg meget bevidst om. Jeg har brug for instruktørerne derude, og qua min fortid som frivillig, så ved jeg præcis, hvad der motiverer folk, der arbejder på frivillig basis, og hvad der gør det modsatte.

Ove Dam Hedegaards første møde med Danmarks Jægerforbunds forbundsinstruktører (Jagthund) ligger medio februar.