Offentliggjort den: 26. oktober 2020

Bliv klogere på jagthundeuddannelsen

Elsker du at træne med din hund, og brænder du samtidig efter at lære fra dig? Så bliv jagthundeinstruktør i Danmarks Jægerforbund - og videreuddan dig. Ny folder stiller skarpt på mulighederne - og på hvordan du bruger din lokale forbundsinstruktør.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Der er brug for masser af entusiastiske jagthundeinstruktører derude, og du kan blive én af dem. Kurset består af i alt tre obligatoriske moduler, som kan suppleres af et antal tilvalgsmoduler og efteruddannelse.

Der er med andre ord masser af muligheder for at bygge ovenpå de færdigheder, du opøver på instruktørkurset.

For at sørge for at du ikke mister overblikket har vi samlet essensen af uddannelsesmuligheder indenfor jagthundenes verden i folderen, som kort og godt hedder "Jagthundeuddannelsen."

Se folderen her:

I folderen kan du også møde din lokale Forbundsinstruktør (FBI), som du kan læse mere om i afsnittet herunder.

Tilmeld dig et kursus i nærheden af dig

Forbundsinstruktøren - den lokale støtte i hundearbejdet

Danmarks Jægerforbunds otte forbundsinstruktører - også kaldet FBI'erne - er til for jer. De afholder efteruddannelse, kvalitetssikrer og skaber netværk imellem jagtforeningernes hundeinstruktører. Brug dem!

Det er vigtigt at huske, at jagtforeningen og den enkelte jæger aldrig står alene i arbejdet med at uddanne dygtige hundeførere. Alle lokalområder i Danmark har en tilknyttet forbundsinstruktør (FBI), som varetager en vifte af jagthundeinteresser i dit lokalområde. Det er f.eks. ham/hende, der arrangerer efteruddannelse, og som sørger for at etablere nyttige netværk imellem jagtforeningernes instruktører.

Eksempel: Forestil dig, at jagtforening A går og tumler med et hvalpemotivationshold. Kursisterne falder måske fra eller man mangler inspiration. FBI’en kender til jagtforening B i en by i nærheden, hvor de har fantastisk godt fat i hvalpemotivation. Kontakt skabes, og erfaring og viden udveksles. Hvem ved, måske følger der også nye bekendtskaber med.

Kunne I i jeres jagtforening tænke jer at blive klogere på mulighederne i hundearbejdet, eller vil I bare gerne have sat et ansigt på jeres lokale FBI'er? Så kan I finde frem til ham/hende herunder. Tag fat i dem, og tag en snak. Det koster jo gratis, og man kan altid blive endnu bedre.