Offentliggjort den: 05. april 2019

Seminar Førskuds-arbejdet

Der har været en generel efterspørgsel på muligheden for et kursus målrettet førskuds-arbejde, under hensyntagen til racespecifikke egenskaber. Dette ønske er vi glade for at kunne efterkomme, og har i den forbindelse fået fat i nogle af landets allerdygtigste jagthundeinstruktører på dette område.

Tekst: Henrik Vestergaard Hove-Nielsen

Som tidligere annonceret her på hjemmesiden kan vi i Danmarks Jægerforbund nu tilbyde to heldagskurser målrettet det arbejde, der ligger før skuddet med 2 store kompetencer inden for området. Datoerne er fundet og kurserne afholdes henholdsvis centralt i Jylland samt centralt beliggende på Sjælland. Nærmere placering annonceres, så snart de rette terræner er fundet.

Camilla Møgelhøj har mange års erfaring med stående jagthunde, hvilket hun blandt andet viste til VM i Hubertus i 2018, hvor hun kom hjem med en guldmedalje for hold. Camilla har selv ruhåret hønsehund og er Danmarks Jægerforbunds hundekoordinator i kreds 3.

Per Jensen har ligeledes mange års erfaring, men med Springer Spaniel. Per er ikke kun dygtig i førskud blandt de stødende racer, men har også stor erfaring indenfor førskud for de apporterende racer. Per har flere gange ført sine spaniels til mesterskabet i Spanielklubben.

Vi har valgt at afholde kurset for både de stående og de stødende/apporterende hunderacer samme dag og med udgangspunkt i samme jagtforening, hvilket skaber grundlag for erfaringsudveksling før og efter dagens program. Kurserne er som nævnt for hundeførere med hhv. stående og stødende/apporterende hunde målrettet indlæring frem mod den første jagt. Der vil blive lagt vægt på søg – stand – flush m.m. og vigtigst af alt, bliver der lagt vægt på lydigheden i forbindelse med førskuds-arbejdet.

Der skal medbringes egen hund på kurset, der henvender sig til jagthunden i indlæringen frem mod den første jagt. Max 10 stående og 10 stødende/apporterende hund på hvert kursus.

Prisen for kurset er kr. 900,- for medlemmer af Danmarks Jægerforbund og kr. 1.800 for ikke-medlemmer.

Tilmelding sker via hjemmesiden/flexmind på nedenstående link:

Jylland: søndag den 30. juni 2019 kl. 09.00 – 16.00 (frist for tilmelding 23. juni)

Seminar Førskudsarb. Jyl. - Stående hund: http://flexbillet.dk/dj-kursus/event/y4aamh

Seminar Førskudsarb. Jyl. - stødende/apporterende: http://flexbillet.dk/dj-kursus/event/4vhlo2

Sjælland: søndag den 11. august 2019 kl. 09.00 – 16.00 (frist for tilmelding 4. august)

Seminar Førskudsarb. Sj. - Stående hund: http://flexbillet.dk/dj-kursus/event/1jy9hg

Seminar Førskudsarb. Sj. - Stødende/apporterede: http://flexbillet.dk/dj-kursus/event/oms11l

Så vil du have mere i rygsækken målrettet førskuds-arbejde, så er her en helt unik mulighed for dette.