Offentliggjort den: 27. marts 2019

Schweiss kursus i Danmarks Jægerforbund

I Danmarks Jægerforbund vil vi gerne være med til at skabe mere fokus på schweiss- og sporarbejde, og i den forbindelse oprettes der i hhv. maj og august måned to weekend kurser. Kurserne henvender sig både til nybegyndere på schweiss og for den mere rutinerede hundefører, der har fået en ny hund.

Tekst: Henrik Vestergaard Hove-Nielsen

I Danmarks Jægerforbund vil vi gerne være med til at skabe mere fokus på schweiss- og sporarbejde med jagthundene. Formålet er at udvikle hundens evne til at finde anskudt vildt (løbere) og at fremme interessen for samt understøtte rekruttering til Naturstyrelsens Schweiss-register.

At gå schweiss spor med sin hund øger hundens evne til at koncentrere sig; ikke kun kortvarigt men i særdeleshed i længere sammenhængende tid. Hunden lærer at arbejde selvstændigt, men stadig under kontrol af hundeføreren. Lige så vigtigt er det, at hunden bliver endnu bedre til at udnytte evnen til færtgenkendelse og til at fastholde færten i en given situation.

Danmarks Jægerforbund afholder derfor et schweiss kursus den 11. og 12. maj 2019 i Jagtens Hus Kalø, samt den 3. og 4. august 2019 Øst for Storebælt. Målet med kurset er, at hund og hundefører efter endt kursus, vil kunne tilmelde sig et 400 meter/3 timers spor med muligheden for at bestå denne prøve. Det er typisk sporarbejdet og succes på prøven, der kan give lyst til at øge sværhedsgraden af længde og alder.

Kurset er for nybegyndere på schweiss eller for den mere rutinerede, der har fået en ny hund og skal i gang med træningen.

Kurserne afholdes: lørdag kl. 09.00 – 21.00 og søndag kl. 08.00 – 15.00 og er med fuld forplejning, men uden overnatning. Danmarks Jægerforbund kan være behjælpelig med evt. overnatningsmuligheder.

Undervisere på de to kurser er:

Steen Larsen: formand for hundeaktivitetsudvalget i Danmarks Jægerforbund. Steen har stor erfaring, både gennem uddannelse af egne hunde og som underviser for andre, i indlæring og uddannelse af schweiss-spor målrettet schweissprøver i Danmarks Jægerforbund.

Erik Stokbro: mangeårig registreret schweisshundefører. Erik har stor viden og erfaring i uddannelse af schweisshunde både gennem sit hverv i Schweiss-registret, men også gennem uddannelse af kursister målrettet schweissprøver.

Yderligere oplysninger samt tilmelding sker via hjemmesiden/flexmind www.jaegerforbundet.dk/det-sker-i-dj/kalender/aktuelle-kurser/  (vælg jagthund).

Bemærk: Frist for tilmelding til kurset i Jagtens Hus, Kalø er søndag den 5. maj.