Offentliggjort den: 24. september 2019

Nyt jagthornsignal: ”Mårhunden"

Det tyske "Marderhund tot" er nu adopteret til dansk. Det sker, da mårhund bliver stadig mere almindelig på vildtparaderne.

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen

Danmarks Jægerforbunds jagthornsudvalg har på baggrund af en stigende efterspørgsel netop adopteret det tyske signal ”Marderhund tot” som et nyt officielt signal i Danmark. I Danmarks er signalet omdøbt til ”Mårhunden”

På grund af det stigende antal invasive mårhunde i Danmark, og da mårhunden bliver mere og mere almindelig på vildtparaderne, var det på tide, at også mårhunden fik sit eget signal. Birte Lütke-Bornefeld, som er datter til den afdøde tyske komponist Josef Füchtenkord, har givet Danmarks Jægerforbund lov til at anvende faderens signal, ”Marderhund tot.”

Signalet kan findes som solosignal og som 4-stemmigt signal med to Fürst Pless og to Parforce stemmer. Signalet kan desuden hentes sammen med de øvrige officielle signaler til det interaktive træningsprogram NoteWorthy Composer Viewer, som kan hentes gratis på jægerforbundets hjemmeside.

For de, der ønsker at bruge signalet i forbindelse med duelighedsprøverne i foråret eller forbundsmesterskabet (FM) i maj, kan det oplyses, at signalet er bedømt med sværhedsgrad 2, og er derfor også placeret i kategori C i forbindelse med FM og som et bronzesignal ved duelighedsprøverne.

Så nu er der slet ingen undskyldninger for ikke at komme ud og nedlægge nogle af de mange mårhunde!