Offentliggjort den: 08. januar 2019

Ny efteruddannelse af jagthundeinstruktører

I det nye år tilbydes et nyt efteruddannelseskursus for jagthundeinstruktører, som er målrettet den enkelte jagtforening, dennes instruktører og hjælpeinstruktører. Det tages udgangspunkt i de lokale forhold, herunder de lokale instruktørers erfaring samt de fysiske rammer i foreningen.

Tekst: Henrik V. Hove-Nielsen

I 2018 afprøvede vi et nyt koncept i efteruddannelse af jagthundeinstruktører i Danmarks Jægerforbund. På baggrund af denne erfaring sammenholdt med evalueringen har vi valgt at indføre nedenstående efteruddannelse i 2019.

Kurset er målrettet den enkelte jagtforening, dennes instruktører og hjælpeinstruktører. Programmet tilrettelægges med udgangspunkt i lokale forhold, herunder de kurser som netop jeres forening udbyder, de fysiske rammer der er til stede i jeres forening, samt den erfaring som netop jeres instruktører har med sig.

Efteruddannelsen er et dagskursus som hundefagligt er tilrettelagt med baggrund i den seneste viden om hundens læring, hvor et godt forhold mellem hund og fører er omdrejningspunktet. Kurset giver instruktørerne flere redskaber til rygsækken med viden og erfaring, hvor både indlæring og problemløsning er en del af kursusprogrammet. Der vil være en rød tråd mellem instruktøruddannelsen til efteruddannelsen af jagthundeinstruktør, og det vil være en fordel at have gennemgået instruktøruddannelsen i Danmarks Jægerforbund, men ikke nødvendigt for at få mere viden og erfaring i rygsækken.

Ønsker I at høre mere om uddannelsen eller ønsker I uddannelsen afholdt i jeres forening kontakt venligst, jagthundekonsulent Henrik Vestergaard Hove-Nielsen på hvh@jaegerne.dk.