Offentliggjort den: 27. maj 2019

FM i jagthorn 2019: Blæsning i høj klasse

Vanen tro var det en stemningsfuld dag med masser af hygge om hornspil i høj klasse, da årets FM i jagthornsblæsning blev afviklet i lørdags.

Tekst: Kim Lykke Jensen. Foto: Kim Lykke Jensen

Blæsten gik forholdsvis frisk over Limfjordens vande, da det uofficielle Danmarksmesterskab i jagthornsblæsning blev afholdt i det nordjyske – nærmere bestemt på Nordjyllands Landbrugsskole, der har til huse på herregården Lundbæk ved Nibe. Konkurrencen foregik i skolens parkanlæg.

Blæsere fra alle dele af landet var fra morgenstunden mødt op for at sætte deres pavilloner op på pladsen for at skabe ly på den friske dag. Klokken 8.40 blev flaget hejst med tonerne til ”Honnør for fanen”, der blev fremført af Himmerlands blæserne, og alle dagens blæsere samledes til fællesblæsning af ”jagtvelkomst” og ”jagt begynd”.

Formanden for jagthornsudvalget, Bjarne Rasmussen, bød herefter velkommen:

- Vi vil gerne takke Lundbæk Landbrugsskole for lån af deres arealer og deres opbakning. Der skal også lyde en stor tak til Nibe blæserne, som har været tovholdere på projektet. Uden disse frivillige kræfter ville det ikke være muligt at afvikle sådan et stort og flot arrangement, sagde formanden, inden han ønskede deltagerne held og lykke i konkurrencen, sagde han.

Solisterne indenfor Fürst-pless og parforce var de første til at indtage scenen. Fra dagens start blev vist eksempler på jagthornsblæsning af meget høj klasse, hvilket lod sig aflæse i anerkendende nik fra de fire dommere: Pål Soknes, Pernilla Brown, Peter Deichgräber og Sune Wedam.

En fantastisk dag

Det er anden gang, at Nordjyllands Landbrugsskole danner rammerne om FM i Jagthorn. Også i 2013 blev konkurrencen afholdt på lokaliteten. Rammerne var da også særdeles gode – både i forhold til de akustiske forhold og de praktiske rammer. Eksempelvis havde alle de blæsere, der kom langvejs fra mulighed for at overnatte på landbrugsskolens elevfløj. Det kunne lade sig gøre, fordi kosteleverne velvilligt var flyttet ud af deres værelser og ryddet deres ejendele til side for jagthornsfolket. For denne indsats havde skolen valgt at belønne de omstillingsparate elever med en lille fest med en treretters menu et par uger efter arrangementet.

Dagen igennem gjaldede hornmusikken fra scenen. Da solisterne havde udført deres del af konkurrencen, var det gruppernes tur til at indtage scenen. Også her var niveauet tårnhøjt. Det blev også afspejlet i dommernes kritik, da konkurrencens sidste trut havde lydt sidst på eftermiddagen. Det var den erfarne dommer, Pål Soknæs, der på vegne af dommerne evaluerede dagens forløb:

- Det har været en stor fornøjelse at opleve, at niveauet er klart højere end de foregående år. Det er tydeligt, at der er blevet trænet på højtryk siden sidste år. Bundniveauet er meget højt. Ikke mindst har A og B-solisterne forbedret sig markant. Generelt har vi oplevet selvsikre blæsere. Den eneste kritik vi her vil fremføre er, at mange af jer har svært ved at kende forskel på trioler og 16-dele. Derfor kunne et forslag været at booke en professionel musiker til at hjælpe med denne detalje, sagde Pål Soknæs.

Inden præmieoverrækkelsen spillede dommerne et par stemningsfulde numre, ligesom alle blæserne samledes til fællesblæsning. Der var et par gedigne overraskelser, da dagens resultater blev fremlagt. Ikke mindst indenfor gruppernes mesterklasse, hvor Langesøegnens Hornblæserlaug tog sejren. Glæden var ikke til at tage fejl af, da de fik overrakt deres medaljer.

Næste års FM i jagthorn bliver afholdt i historiske omgivelser på kastellet i København med Storkøbenhavns Jagtforening som vært. Dagen igennem var kredsformanden og formanden for Storkøbenhavns Jagtforening til stede for at aflure Nibe Blæsernes gode måde at afvikle arrangementet på.

Læs en udvidet reportage fra mesterskabet i medlemsbladets augustnummer.

Se flere billeder på vores facebook-side her.

Vinderne

Solo:

Solo B-klassen, Fürst Pless:

1. Anders Tønning
  2. Jan Mikkelsen
  3. Richard Møller

Solo A-klassen, Fürst Pless:

1. Martin Pedersen
  2. Jørgen Borg
  3. Tue Kristiansen

Solo mesterklasse, Fürst Pless:

1. Palle Hansen