Offentliggjort den: 14. juni 2018

Seminar med Janne Vendelbo

40 motiverede og engagerede jagthundeejere med hunde i alderen 8 uger til 12 måneder var lørdag den 2. juni mødt op til et inspirerende hvalpe- og unghundeseminar med hundeinstruktøren Janne Vendelbo.

Tekst: Jytte Harder

Som en del af Danmarks Jægerforbunds filosofi omkring uddannelse af jagthund på hundens præmisser, har det stor betydning, at vi alle får så meget i rygsækken med viden og erfaring som overhovedet muligt. For at løfte denne opgave er et af flere nye tiltag at afholde seminarer med hundefaglige kompetente personer, der kan bidrage med både praktiske og teoretiske redskaber til rygsækken. Sidste år holdt Jægerforbundet et seminar med hundepsykolog Anders Hallgren, og den succes har vi i år fulgt op på med et netop overstået seminar med Janne Vendelbo. Udover Janne har vi også været så heldige at få Bobby Robertson – der er en af Europas bedste jagthundeinstruktører-  til Kalø i august måned. Interessen for de to seminarer med Robertson som underviser har vist sig at være overvældende og er begge blevet udsolgte på meget kort tid.

Janne Vendelbo holdt lørdag den 2. juni hvalpe- og unghunde seminar her i Jagtens Hus, Kalø og havde i den grad medbragt det gode og meget varme vejr. Janne Vendelbo kommer med en baggrund i jagt og jagthunde, som er opbygget helt fra barnsben. Janne’s egen filosofi er at få hundefører og hund til at forstå hinanden, hvorved der skabes et grundlag for et godt samarbejde. Dette ligger i direkte tråd med Danmarks Jægerforbunds instruktøruddannelse, og er grundlæggende i tråd med det fundament, som træningen i vores jagtforeninger bygges op omkring.

40 motiverede, engagerede og spørgelystne kursister var mødt op med store forventninger, hvilke til fulde blev indfriet. Janne tog udgangspunkt i hvalpe, hvor leg bliver gjort til læring allerede fra 8 ugers alderen. Positiv indlæring, hvor godbidder er en belønning til at forstærke rigtig adfærd, sammenholdt med at lave så få fejl som muligt, blev leveret på en håndgribelig og let forståelig måde, så alle forlod seminaret med rygsækken fyldt.

En dag blandet med teori og praktik i det omfang, at hvalpene kunne klare varmen. Indlæring af fri ved fod, lineføring, apportering, dirigering og markering blev vist på de 9 hunde i alderen 8 uger til 12 mdr. som var deltagere på kurset. Tak til Janne Vendelbo for et inspirerende og motiverende kursus.

Danmarks Jægerforbund holder fast i konceptet, og næste års seminarer er allerede på tegnebrættet, så hold øje med hjemmeside, Facebook, bladet JÆGER eller tilmeld dig nyhedsbrevet, så du hurtigst muligt kan få tilmeldt dig, hvis der er noget, der fanger din interesse.

Knæk og bræk med træningen!