Offentliggjort den: 23. maj 2018

Racedysten 2018

Danmarks Jægerforbunds traditionelle racedyst afholdes i år den søndag den 29. juli i henholdsvis Skive, Vissenbjerg og Stenlille.

Skrevet af: Jytte Harder

Søndag den 29. juli afvikles Danmarks Jægerforbunds traditionelle racedyst. Prøven er en anerkendt apporteringsprøve, og der dystes i år om at blive ”Prøvens bedste hold” samt ”Prøvens bedste hund”.

Racedysten afvikles på følgende lokaliteter:

JYLLAND: Skive Jagtforening, Svansøvej 9, 7800 Skive, Prøveleder Anders Laigaard

FYN: Spejderhuset Sortenkær, Sortenkærvej 24, 5492 Vissenbjerg. Prøveleder Niels Chr. Johansen

SJÆLLAND: Stenlille Jagtforening, Plantagevej 1 C, Døjringe, 4180 Sorø. Prøveleder Arne Nielsen

Alle stambogsførte hunderacer kan deltage i Racedysten. De deltagende hunde udpeges og tilmeldes af specialklubberne og skal gennem 3 discipliner på dagen: Apportering af due, kanin samt apportering i vand før vinderne sidst på eftermiddagen kan kåres. Så er du interesseret i deltagelse, så kontakt din specialklub snarest.

Hundeaktivitetsudvalget vedtog i slutningen af 2017 et ny regelsæt for afvikling af dysten. I forhold til tidligere år er vinderplaceringerne ikke opdelt i stående og ikke-stående racer, ligesom deltagelse på prøven ikke længere er begrænset af hundeførerens bopæl. Det gældende regelsæt kan ses her.

Foto øverst i artiklen stammer fra præmieoverrækkelse ved en tidligere Racedyst