FM i udvidet apportering

Man fristes næsten til at sige, at solen altid skinner i Nordjylland, men ikke desto mindre var det hvad den gjorde, da Forbundsmesterskabet i udvidet apportering blev afviklet i perfekte rammer omkring Hjallerup Jagtforening.

Tekst: Henrik Vestergaard Hove-Nielsen, Danmarks Jægerforbund

Det kræver tid og ressourcer at afvikle et FM, og det kan kun kan lade sig gøre ved det store frivillige arbejde som prøveleder, dommere, hjælpere, terrænværter m.fl. udfører, og der skal lyde en kæmpe tak til alle der sørgede for, at det blev en fantastisk oplevelse.

28 af landets bedste hunde og hundeførere var mødt op med et håb om en god dag, og at de ved dagens afslutning kunne bryste sig af, at have den bedste apporterende hund 2018. Der er ingen, der kommer sovende til titlen, og der ligger rigtig mange timers træning bag de ekvipager, vi så på FM 2018. Og hvem ved, så er det måske den sidste ½ times træning, der gør forskellen. Når de fire bedst placerede hunde, alle får max point 232, er det derfor detaljerne på de 3 baner, der afgør om man bliver 1. vinder eller 4. vinder.

Som de forgangne år blev det vandbanen der blev den store tidsrøver, når der skal apporteres 1 markeret, 2 udlagte (dirigering) og en kastet fugl, så tager det tid. Der blev generelt vist rigtig godt hundearbejde ikke blot på vandbanen men også på hårvildt og fuglevildtbanen, men der var ingen tvivl om, at 1. vinderen ruhåret hønsehund Ronja med fører Arne Pedersen var bedst på dagen og kan nu med rette kalde sig forbundsmester i udvidet apportering 2018.

Der er et gammelt ordspil der siger, at førerens nervøsitet går gennem linen ned i hunden. Dagens oplevelse kom på vandbanen. En hundefører havde netop sendt hunden afsted på den første af de udlagte ænder, da telefonen pludselig ringede i jakkelommen. Rolig og fattet tog hundeføreren telefonen og efter kort ordveksling blev der sagt, ”nej nej du forstyrrer ikke, jeg er bare ude og træne hund”, så ingen nervøsitet at spore her ved hverken hund eller fører. Endnu engang tillykke til vinderne, til alle deltagerne med udtagelsen og ikke mindst en kæmpe tak til Hjallerup jagtforening for en fantastisk dag i det nordjyske.

Se alle resultaterne her