Offentliggjort den: 03. april 2017

Nye regler for Nordisk kombinationsskydning

Efter længere tids forhandlinger mellem de fire nordiske lande, der deltager i denne udfordrende skydning for jægere, ligger der nu et regelsæt som er gældende til og med 2020.

Nordisk kombinationsskydning har til formål at styrke sammenholdet blandt de nordiske jægere. Det sker ved, at man mødes til et par hyggelige dage, hvor der konkurreres i to discipliner med haglgevær og to discipliner med jagtriffel. Afholdelse af det årlige mesterskab går på skift imellem de nordiske lande i følgende rækkefølge: Finland, Norge, Danmark og Sverige.

Det nye regelsæt, der skulle have været klar for længe siden, er nu efter længere tids forhandlinger klart, med de ændringer det har medført.

Ændringerne i vilkårlig rækkefølge:

• Maksimal våben vægt hævet til 5500 g.
  • Forstørrelse på sigtekikkerter er fri.
  • Skytternes repræsentant i juryen vælges fra foregående års arrangørland.
  • Arrangerende land er ansvarlig for at bestille de til konkurrencen producerede medaljer ved Danmarks Jægerforbund inden udgangen af maj.
  • Compak sporting udskiftes med Jæger Sporting
  • Ved om-skydning i Jæger Sporting, skydes der ligesom i Nordisk Trap.
  • Klar-stilling er stående med begge fødder indenfor skydestationens grænser. Klar-stillingen er fri men ”færdig skuldring” er ikke tilladt. Våbnet må først lades på skydestationen, når det er skyttens tur til at skyde.
  • Skytten skal være på den aktuelle bane 10 minutter før skydetid.
  • Uanset hvad der står i reglementet, skydes Nordisk Trap i serier af 25 duer og våbnet må lades med 2 patroner. Kastelængden skal være 50 m +/- 1 m. Ved om-skydning lades våbnet med 1 patron.
  • Ved "bukkeskydning" må 60-års klassen anvende en højere skydestilling.

Læs hele reglementet her (KLIK HER)

Husk og tilmeld dig til dette års forbundsmesterskab, der afholdes den 4. juni 2017 på Langeland (KLIK HER)