Offentliggjort den: 11. maj 2017

Jægerne leder efter Pablo

Landets største sammenslutning af hundeejere Danmarks Jægerforbund opfordrer sine medlemmer til at lede efter den stjålne narkohund Pablo.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

- Den hund skal bare findes, siger Danmarks Jægerforbunds jagthundekonsulent Henrik Vestergaard Hove-Nielsen, der har en fortid som hundefører hos Østjyllands Politi.

Henrik Vestergaard Hove-Nielsen er oprørt over, at nogen kan finde på at stjæle et så nært familiemedlem, som en hund jo er:

- Alle elsker deres hunde, men mennesker, der bruger deres hunde professionelt, opbygger et meget tæt makkerskab, og jeg kan levende sætte mig ind i, hvordan Pablos ejer har det lige nu.

Derfor opfordrer Danmarks Jægerforbund alle jægere i Danmark til at holde et vågent øje med Pablo, når de færdes rundt om i hunde-danmark.

Kan ændre Pablo for altid
Henrik Vestergaard Hove-Nielsen er nervøs for, at Pablo ikke kommer hjem som den samme hund – hvis han kommer hjem.

- Den nyeste forskning viser, at hunde har ekstra stærke følelser over for deres herre, og det kan meget vel betyde, at Pablo befinder sig i en presset situation, og at det måske kommer til at gå ud over hans kundskaber som arbejdshund - også selvom han bliver forenet med sin ejer igen. Den hund skal bare findes hurtigst muligt, siger Henrik Vestergaard Hove-Nielsen.

Se TV 2 Østjyllands interview med Henrik her

Hvis du kender noget til Pablo, så skal du kontakte politiet på telefonnummer 114.