Årets første haglskydeprøve skudt i gang

Nu er sæsonen for hagskydeprøver igen åben, og årets første prøve er afholdt. Budskabet til aspiranterne, der håber på at bestå, er igen i år: træning, træning og træning.

Skrevet af: Lars Thune Andersen, Danmarks Jægerforbund, 23. marts 2016

16. marts var der haglskydeprøve på Skovbo Jagtforenings Skydebane i Bjæverskov. Det er årets første prøve, og der var tilmeldt 33 aspiranter.

Beståelsesprocenten var høj, da 22 (71%) af de fremmødte 31 aspiranter bestod prøven. Det var noget højre end landsgennemsnittet fra sidste år, hvor 56,7% bestod.

Af de 9 aspiranter, som ikke kom igennem prøven, dumpede de 8 på manglende træf og 1 på våbenbetjening.

Træning til haglskydeprøven

Sidste år var beståelsesprocenten også høj i starten af året, og det skyldes primært, at aspiranterne har forberedt sig godt til prøven hen over vinteren.

Det er vanskeligt at bestå haglskydeprøven uden først at have øvet sig sammen med en god instruktør, på en af landets haglskydebaner. Sidste år uddannede Danmarks Jægerforbund 50 kredsundervisere-Hagl, som gerne vil hjælpe haglskydeprøve aspiranter frem til haglskydeprøven. Du kan finde din lokale kredsunderviserne her.

Sådan foregår haglskydeprøven

Tørtræn og bliv en bedre skytte med vores videoer