Offentliggjort den: 21. oktober 2016

Nyjægerdagene

Med overskriften ”Danmarks Jægerforbund og Mulighederne for at gå på jagt i Danmark” var rammen for Danmarks Jægerforbunds deltagelse i nyjægerdagene sat. Budskabet til nyjægerne var klart og entydigt. Er du nyjæger og vil på jagt, så meld dig ind i en jagtforening.

Tekst: Niels Søndergaard, Danmarks Jægefobund
Foto: Niels Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Der er masser af erfarne jægere i jagtforeningerne, som uden tvivl gerne tager en nyjæger under armen og introducerer dem for de mange jagtformer, vi har i Danmark. Gravjagt og kragejagt er begge jagtformer, der kræver grundig introduktion fra erfarne jægere, og de er samtidig jagtformer, der ofte er tilgængelige uden betaling. Dermed er det jagtformer, der er oplagte at kaste sig over, som nyjæger.

Mange jagtforeninger råder over jagtmuligheder samt regulering og flere har egentlige arrangementer målrettet nye jægere.

Derudover giver jagtforeningerne og medlemskab af Danmarks Jægerforbund adgang til indsigt i jagtens verden, indflydelse på jagten og ikke mindst et interessefællesskab. Mange jagtforeninger tilbyder videreuddannelse indenfor skydning, hundetræning, jægerhåndværk og lignende samt et væld af forskelligartede aktiviteter for jægere.

I flere tilfælde mister vi kontakten med de nye jægere, fra de har overstået jagttegnsundervisning, og til de har bestået jagtprøven. Mange jagtforeninger har fokus på at samle de nye jægere op og give dem instruktion forud for haglskydeprøven og riffelprøven og mange andre tilbud. Desværre er der alligevel mange nye jægere, vi ikke når ud til. Deltagelse i nyjægerdagene kan bidrage til, at vi når ud til flere af de nye jægere, vi normalt ikke når ud til.

Via nyjægeredagene skaber vi også kontakt til ikke-medlemmer, som ikke har været i berøring med DJ i forbindelse med deres jagttegnsundervisning.

Det giver også mulighed for at benytte andre mediekanaler, end hvad vi sædvanligt bruger og dermed nå endnu længere ud.

Endelig lader vi nye jægere forstå, at de har krav på jægeropdragelse fra den ’ældre’ jægergeneration, og her spiller jagtforeningerne en afgørende rolle.

På Jægerforbundets hjemmeside er der en kalender med de mange aktiviteter til nye jægere, som jagtforeningerne tilbyder. Klik på fanen "nyjæger" i kalenderen her.

Nyjæger.dk har også en kalender, hvor alle kan oprette tilbud til nyjægere. Den platform er oplagt for jagtforeninger for at markedsføre jagtforeningernes mange tilbud til de nye jægere, vi ikke allerede har kontakt til.