Vandtung mesterskabsskydning

Tirsdag, 28. jul 2015

Aldrig har der været så dårligt vejr til Danmarks Jægerforbunds mesterskabsskydning i Ørre som til stævnet i den forgangne weekend. Det var især lørdagen, som satte sig vandtungt på tronen på grund af voldsomme mængder vand. Dertil skal lægges en frisk vind med slemme vindstød, som rev i pavillonerne, paraplyerne og naturligvis også lerduerne. Men jægere er ikke sådan at blæse omkuld.

Jægerne er om nogen afklaret med vejrligets luner, og der var ikke én dårlig vibration på Herning Jagt Center i Ørre, hvor de to dages mesterskab blev afviklet.

- Bare forestil dig, at du er på andejagt!

Sådan lød en af de opmuntrende bemærkninger, da en skytte gjorde sig klar til at skyde, mens regnen hamrede ned. Naturligvis blev skydningen påvirket hos de skytter, som skulle i aktion mens det var værst. Fx da sidste års vinder hos juniorerne, Jeppe Olsen, gik på. I 2014 var han suveræn, da han lavede 40 i 40. Men da han startede på højreduerne, stod det hurtigt klart, at han - i lighed med mange andre - var oppe imod meget hårde odds. Tre duer mistede han her. Og fik et slutresultat, som hed 32 i 43. Da vilkårene var lige for alle juniorerne, var det alligevel nok til, at han og hans kammerater fik hængt guldmedaljer om halsen i holdkonkurrencen.

Ny række til damerne

Som noget nyt, så kunne damerne i år få lov at boltre sig i deres helt egen række i nordisk trap. Om det var en medvirkende årsag til, at antallet af feminine deltagere til stævnet satte rekord med 55, vides ikke, men klassen vokser år for år, så det er blevet populært for kvinderne at tage til Ørre.

En forholdsvis ny deltager, Helle Vendelbo Pedersen, havde for fjerde gang taget den lange vej fra Lolland til Ørre. Hun var blevet lokket af sin bror, Henning Vendelbo, som har deltaget i stævnet siden "tidernes morgen", altså i 1992, da Danmarks Jægerforbund afviklede sit første mesterskab. Det skulle vise sig, at Helle bestemt ikke havde grund til at fortryde, at hun brugte weekenden i Jylland. Hun skød sig til sølv hos damerne, efter den "evige" mester, Marie Louise Achton-Lyng, og så lykkedes det hende oven i købet at presse "Musse", som Marie Louises kælenavn er, ned på andenpladsen i trap. Storsmilende fik Helle Vendelbo guldmedaljen hængt om halsen af skydeudvalgsformand Gunnar Bennedsen.

Senior kamp

Som altid var der en stenhård dyst hos seniorerne, før medaljernes fordeling stod klart. To mand havde skudt 40 i 40, og to mand havde skudt 40 i 42, så der var omskydning om guld og bronze.

Som det har været praksis i mange år, så foregik omskydningen med to dubleer på alle fire standpladser, der blev trukket lod om hvem der skulle starte, og så byttede man plads som første og anden skytte undervejs.

Rasmus S. Jacobsen, Sevel Jagtforening, og Richard Halgaard, Holstebro Strandjagtforening, skulle kæmpe om guldet. Rasmus mistede en due på højreduerne, og da de begge fortsatte derfra med fuldt hus, kom det til at koste ham førstepladsen. Hvilket han tog med et smil. Godt at se en glad sølvvinder.

Richard Halgaard har givet den en skalle til træningen i år. Han har skudt cirka 5.000 skud, og det faktum kombineret med evnen til at holde fokus mener han selv var udslagsgivende. I øvrigt var det blot tredje gang i alt, inklusive et år som junior, at den nu 30-årige skytte deltog i Ørre. Han blev den 24. skytte til at få sit navn i pokalen. Der har aldrig været en genganger som vinder af seniorklassen.

Steffan Sørensen, Solbjerg & Omegns Jagtforening, og Rasmus Heesgaard, Assing Sogns Jagtforening, dystede om bronzen. Det trak Steffan sig sejrende ud af, da han skød 14 af de 16 duer i omskydningen, mens Rasmus fik 12 ud af 16.

Godt stævne

Skydeudvalgsformand Gunnar Bennedsen, hans udvalg og diverse hjælpere havde en travl weekend. Al regnen var ikke just til nogen hjælp. Bare det at holde skydekortene nogenlunde tørre var lidt af en opgave.

Mange af skytterne bor i campingvogne eller telte på stedet, og til afslutningen lørdag måtte centerets leder, Jens Holt Jensen, bede deltagerne om bogstaveligt talt at skrue ned for strømmen. Der var så mange tørreapparater i gang, at centerets sikringer blev ved med at springe!

Men bortset fra det, var det et vellykket stævne, mente Gunnar Bennedsen i sin afsluttende tale.

- I har taget al den regn med godt humør, og tak for indsatsen, sagde Gunnar Bennedsen blandt andet.

Frem til næste år har han og hans udvalg det fromme ønske, at der vil komme flere juniorer til Ørre. Det er faktisk den eneste række med tilbagegang, og det er man uforstående overfor. Efter at rækken i flere år kun gik frem, vendte det i 2012 med 57 deltagere. I år var der blot 39. I alt var 797 skytter tilmeldt stævnet.