Ulovlige knive: DJ til møde i Justitsministeriet - igen

Mandag, 04. maj 2015

Danmarks Jægerforbund tager til møde i Justitsministeriet på onsdag den 6. maj for at løse den uholdbare situation vedrørende foldeknive.

Siden en dom i Østre Landsret i sommeren 2014 slog fast, at tohåndsbetjente foldeknive, der kan åbnes med én hånd, er ulovlige, har der hersket kaos på knivområdet i Danmark. For pludselig skifter lovligt indkøbte tohåndsbetjente foldeknive status og bliver enhåndsbetjente, hvis en fingernem politibetjent kan åbne dem med én hånd. Sker det, dømmes ejeren for overtrædelse af våbenloven.

Kaoset har efterladt mange jægere og andre naturbrugere frustrerede over loven.

Derfor har Danmarks Jægerforbund endnu engang taget kontakt til justitsministeriet for at få en afklaring på sagen og at få afkriminaliseret det store antal danskere, der med ét slag kan have en ulovlig kniv i hjemmet. Efter pres har justitsministeriet nu inviteret jægerforbundet til møde:

- Situationen for de danske jægere og andre befolkningsgrupper, der har et anvendelsesværdigt formål med at bære tohåndsbetjent foldekniv, er komplet uholdbar. Jeg forventer, at vi på mødet i Justitsministeriet kommer frem til nogle løsninger, der afkriminaliserer hundredetusindevis af danskere, siger formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen.

På mødet deltager også Danmarks Våbenhandlerforening og Rigspolitiet. Vi forventer, at vi umiddelbart efter mødet kan orientere om nogle forhåbentligt gode løsninger på problemerne. Hold derfor øje med jægerforbundets hjemmeside og facebook på onsdag.

- Torsten Lind Søndergaard