Sommertid er dyrskuetid

Fredag, 05. jun 2015

Det Fynske Dyrskue er landets ældste med 130 år på bagen. Siden 1961 har dyrskuet været afholdt midt i Odense centrum, hvor udstillere har stået parate til at vise deres produkter frem samt underholde publikum, store som små. I år løber det af stablen den 12. - 14. juni.

Således også jægerne, der siden midten af 60-erne har kunnet profilere sig med en perlerække af forskellige tiltag.

Prøv at skyde med jagtbue

Buejagt er blevet en mere og mere populær jagtform her i landet, fortæller buekoordinator i kreds 5, Steffen Jensen, og fortsætter:

- Vi mærker en stigende interesse, når vi ude omkring fortæller om buejagt. Vi møder dog også nogle fordomme vedrørende jagtbuens effektivitet, og for at imødekomme disse, samt forklare vores omgivelser, hvad buejagt er, har vi på dyrskuet arrangeret en prøvestand, hvor der er muligt at prøve at skyde med en moderne jagtbue. Det plejer at kunne overbevise tvivlerne om buens præcision. Der er det sidste årti sket en fantastisk udvikling mht. buejagtudstyr. Den moderne compoundbue sender en pil af sted med mere end 300 km/t. Når det kombineres med en pil monteret med en barberblads skarp jagtspids, er det et meget effektivt jagtvåben. Alt dette vil vi gerne fortælle om samtidig med, at publikum har lejlighed til at se noget af vores udstyr. Så nu har du chancen for at stifte bekendtskab med det at jage med bue og pil, fortæller buekoordinatoren.

Også naturformidlerne er til stede

Rasmus Brunhede er naturformidler i Danmarks Jægerforbund og træffes i Jægerforbundets stand alle tre dage.

- Vi vil gerne skabe nogle gode relationer til hr. og fru Danmark, så jagten bliver vist og fortalt ud fra en sundt natursyn, siger Rasmus Brunhede og fortsætter:

- Jagt er ikke bare drab til gryden. Der ligger også utrolig megen diversitet bag jagten.

På dyrskuet vil man kunne se kranier, skind, opsatser, kastestænger osv.

- Vi har samtidig tænkt os at fremvise fasanens tænder og prøve at vise publikum, hvordan en fasan ser ud indvendig. Sidstnævnte plejer at være et stort hit, specielt hos børn, forklarer naturformidleren og slutter:

- Vi har samtidig forberedt en jagtsti, der kommer til at omhandle forskellige vildtarter. Her vil vi samtidig fortælle, hvordan man bl.a. genkender dem.

Både lørdag og søndag forlægger Rasmus Brunhede et stykke dåvildt og partere det, så publikum kan se, hvad de enkelte stykker kød kan bruges til. Derudover tilberedes kødet, og der vil være smagsprøver at grillstegt dåvildtkød.

Lørdag og søndag kan børnene forlyste sig med pandekagebagning på bål, og det plejer at tiltrække mange.

Også konservator Morten Boesen kan mødes på en arbejdende stand, hvor han fortæller om og viser, hvordan de forskellige dyr udstoppes. Morten Boesen og Rasmus Brunhede vil sammen strejfe en ræv, alt sammen noget for både børn og voksne.

Hundearbejde

Også jagthundene er repræsenteret på dyrskuet i Jægerforbundets stand. Både lørdag og søndag vil Dansk Retriever Klub og Klubben for FT Spaniels vise eksempler på jagthundearbejde. Der er også mulighed for at møde en schweisshund og dens fører. Her kan man høre nærmere om, hvad en schweisshund bruges til, og hvornår en sådan skal tilkaldes.

Jægerforbundets stand

- Ved at være med på dyrskuet, håber vi at kunne vise, at jægere er nogle mennesker, der interesserer sig for naturen og tager hensyn til den og andre naturbrugere, siger Ejgil Jensen, der er en del af den planlægningsgruppe, der sammen med Jens Thomsen har ansvaret for Jægerforbundets stand.

- Vi vil gerne skabe kontakter til den almindelige dansker, landmænd og politikere, og derfor håber vi at få besøg af mange både børn og voksne. Vi synes, vi har meget at byde på, og findes på stand 1600, 605 og 630.

Praktiske oplysninger

Det Fynske Dyrskue afholdes i tiden:

fredag den 12. juni - klokken 8-18

lørdag, den 13. juni - klokken 8-18

søndag, den 14. juni - klokken 9 - 16

Parkeringsplads findes såvel foran dyrskuets hovedindgang samt ved den nærliggende Tusindårsskov