Rigspolitiet: Lad knivene blive hjemme

Torsdag, 21. maj 2015

I en mail til DR opfordrer Rigspolitiet til, at man lader sine ulovlige knive blive hjemme, så man ikke risikerer en bøde. I Danmarks Jægerforbund arbejder vi fortsat på at man finder en holdebar løsning, der ikke kriminaliserer almindelige danskere. Det kræver, at brugerorganisationerne bliver inddraget.

I en mail fra Rigspolitiet til DR Nyheder, lyder det, at...

- Opfordringen fra Rigspolitiet derfor vil være, at borgere, der måtte være i tvivl om lovligheden af deres knive, indtil videre lader dem blive liggende hjemme på forsvarlig vis.

Selvom meldingen ikke gør foldeknivene lovlige, er det et skridt på vejen. Det er dog et skridt, der har været meget længe undervejs, da parter fra regeringen har været vidende om problemet siden før jul, hvor Danmarks Jægerforbund afholdt møder med dem for at finde en konstruktiv løsning.

På det seneste møde den 6. maj spurgte Danmarks Jægerforbund Justitsministeriet og Rigspolitiet om lovligheden af en række almindelige foldeknive. Her fik forbundet oplyst, at de mest gængse foldeknive i Danmark er ulovlige, og at de mange danskere, der ejer dem, ikke kan skaffe sig af med dem på lovlig vis. Læs om mødet her Siden da har Danmarks Jægerforbund gjort kraftigt opmærksom på sagen i mange medier. Det er blandt andet sket via en video, der pt. er set af over en halv million danskere. Og mange disse har engageret sig i Facebook-grupper og underskriftindsamlinger for at få lavet loven om.

Danmarks Jægerforbund ser nu frem til, at politikerne begynder at arbejde løsningsorienteret med problematikken:

- Vi har konstateret, at en række politikere, også dem der i sin tid indførte loven, er parate til at ændre i den. Derfor vil nu i gang med at holde dem op på deres udsagn om at finde et bedre balancepunkt i lovgivningen. Og da det indtil videre ikke har været muligt for dem at finde det balancepunkt uden at ramme lovlydige befolkningsgrupper, mener vi, at det er på sin plads at inddrage brugerorganisationerne i arbejdet, siger formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen.

Af Kenneth Sletten Christensen