Nordisk mesterskab i kombinationsskydning

Fredag, 07. aug 2015

Det blev til flotte danske resultater ved det nordiske mesterskab i kombinationsskydning, der i år blev afholdt i Katrineholm i Sverige fra 30. juli til 1. august. I alt ni medaljer blev det til og en flot sølvmedalje i det samlede mesterskab.

Nordisk kombinationsskydning består af de fire discipliner: nordisk trap, sporting, riffelskydning til bevægeligt mål og riffelskydning til bukkeskive. Danskerne var med i topstriden i alle klasserne i sportingdisciplinen.

På første konkurrencedag skulle der skydes om guld, sølv og bronze blandt seniorerne. Der skulle omskydning til, da syv skytter alle havde skudt 25 ud af 25 lerduer og dermed opnået de maksimale 100 point. I denne omskydning var Danmark repræsenteret ved Per Henriksen fra Støvring, men det lykkedes ham ikke at få metal.

I damerækken i sporting skulle Berit Larsen og Marianne Klinkeby Dam, begge fra Danmark, skyde om henholdsvis sølv og bronze, da de begge havde skudt 22 ud af 25 duer.

Blandt veteranerne skulle fire skytter skyde om de tre eftertragtede medaljer. Kai Hansen og Aage Teglgaard sikrede Danmark henholdsvis sølv og bronze efter en meget spændende omskydning.

Som rosinen i pølseenden funklede 18-årige Anton Jonassen med at skyde sig til en bronzemedalje, da han efter en spændende omskydning med fire andre juniorer viste, at han er et navn man skal holde øje med.

Glenn Holm Frandsen skød 99 på bukkeskiven og skulle derfor i omskydning med fire andre deltagere om sølv og bronze i denne disciplin for seniorerne. Glenn endte desværre lige uden for medaljerækken.

Aage Teglgaard skød 87 point på den svære løbende elg, hvilke rakte til en flot bronzemedalje i veteranklassen.

Thomas Hansen kunne efter en nervepirrende finale sikre sig guld i nordisk trap i seniorrækken. Derudover blev Thomas Hansen (med 377 point) nummer to blandt deltagerne fra de fire nordiske lande. (Maksimum er 400 point, da hver disciplin kan give udløse 100 point). Mika Laarimo fra Finland vandt med helt fantastisk skydning og satte ny nordisk rekord med 385 point. Danske Michael Hagelskjær havde den hidtidige rekord med 381 point.

Den samlede holdvinder blev udregnet ved en sammenlægning af resultaterne for de bedste otte skytter fra hver nation. I denne hold konkurrence blev Norge for tredje år i træk vinder, med 2943 point, som samtidigt er en ny nordisk rekord.

Danmarks Jægerforbund opfordrer alle landets kredse til at afholde udtagelsesskydninger i denne enormt spændende disciplin, så vi efter forbundsmesterskabet 2016 kan rejse til Finland med et endnu stærkere landshold.

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen, Danmarks Jægerforbund