Jagt- og Skovbrugsmuseet og Naturstyrelsen til Jylland

I går fremlagde regeringen en omfattende plan om udflytning af statslige arbejdspladser. Knap 4.000 arbejdspladser skal flyttes fra Hovedstadsområdet og ud i landet. Hvis man tager de jagtlige briller på, får udflytningsplanen også konsekvenser.

Jagt- og Skovbrugsmuseet flytter ifølge planen fra Hørsholm i Nordsjælland til Gammel Estrup på Djursland. På museet er der ansat 13 årsværk.

Den nuværende Naturstyrelse splittes desuden op i to næsten lige store styrelser. Den ene styrelse fortsætter under navnet Naturstyrelsen. Dens opgave bliver at drive miljø- og fødevareministeriets 200.000 hektar skove og naturområder. Den kommende Naturstyrelse får hovedsæde i Randbøl vest for Vejle. Der rykkes 67 medarbejdere fra København til Randbøl, og den nye enhed får ansvaret for Naturstyrelsens nuværende 18 decentrale enheder med skovridere i spidsen.

Stort set resten af den nuværende Naturstyrelse kommer fremover til at hedde styrelsen for Vand- og Naturforvaltning. Denne styrelse forbliver i København.

Naturstyrelsens omorganisering bliver ført ud i livet hurtigst muligt, fremgår det af en pressemeddelelse fra Miljø- og Fødevareministeriet.

Tekst: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund