Jagt og Mennesker på Hjerl Hede

Torsdag, 20. aug 2015

Så længe der har været mennesker, har der været jagt. I den kommende weekend kan du opleve hele historien fortalt levende til alle aldre, jægere som ikke-jægere, når Hjerl Hede åbner for messen Jagt og Mennesker". Det sker lørdag den 22. august kl. 10 og fortsætter til søndag kl. 16.

Mennesker har i alle tider levet i og af naturen. Jagten har været en naturlig del af det liv, der til alle tider er blevet levet af mennesker i hele verden. Netop det fejrer messen "Jagt og Mennesker" i weekenden på Hjerl Hede. Her vil friluftsmuseet formidle, hvordan menneskerne igennem tiden har levet af jagten og i praksis udført den. Det starter med buen i stenalderen og slutter med Danmarks Jægerforbunds laserskydebane.

Arrangementet er kommet på benene i et samarbejde mellem museet og en projektgruppe fra Danmarks Jægerforbunds kreds 2, der frivilligt har lagt mange kilometers benarbejde i arrangementet.

Arrangementer for alle

En del af konceptet er, at alle skal kunne mødes om jagten og arrangementet: Gamle og unge, jægere og ikke-jægere. Derfor er der også planlagt en lang række aktiviteter, der for de flestes vedkommende tager udgangspunkt i museets eksisterende bygninger, som til lejligheden er "klædt på" i jagtklæder.

Blandt andet kan du besøge stenalderbopladsen med vildt over bål og bue og pil. Du kan også opleve jagten på heden i 1800-tallet, spise jagtfrokosten ved langbordet hos skovfogeden, opleve fjord- og strandjagten gennem tiderne, smede knivsblade og vildtkroge og gå til jagtgudstjeneste.

Der vil også være en masse aktiviteter specielt målrettet børn. Blandt andet kan man opleve forlægning af et dyr, hvordan en fasan ser ud indeni, skydning, kuglestøbning til sortkrudtskytten og jagtsti. Derudover vil der være arrangementer med fokus på jagthunde og schweissarbejdet, ligesom Danmarks Jægerforbunds laserskydebane vil være opstillet, og du kan teste skydefærdighederne på den nærliggende skydebane.

Det praktiske

Jagt og Mennesker 2015 foregår på Frilandsmuseet Hjerl Hede, Hjerlhedevej 14, 7830 Vinderup.

Arrangementet foregår lørdag den 22. august og søndag den 23. august. Begge dage fra 10 - 16.

Entreen er 70 kroner for voksne, og gratis for børn og unge under 18 år.

Du kan se det fulde arrangement og finde flere informationer på www.jagtogmennesker.dk.

God tur!

Tekst: Kenneth Sletten Christensen