Jægerforbundet på Folkemødet

Tirsdag, 09. jun 2015

Igen i år og for tredje år i træk deltager Jægerforbundet i Folkemødet på Bornholm. Den politiske festival, som man også kan kalde Folkemødet, løber af stablen fra den 11.-14. juni. I lighed med sidste år er vi en ud af seks partnere i debatteltet Grøn Scene med en fremragende placering på Allinge Havn.

Jægerforbundets spændende program består i år af to traditionelle debatter, en happening med fokus på det gode vildtkød og de gode historier, samt en jagtgudstjeneste.

Natursynsdebat - hvad er natur for dig?

Fredag den 12. juni kl. 15.20-16.10 udfordrer den kendte journalist og forfatter David Trads et panel bestående af Claus Lind Christensen (formand for Danmarks Jægerforbund), Jørn Jespersen (direktør i Dansk Miljøteknologi), Rasmus Ejrnæs (seniorforsker på Aarhus Universitet) og Henrik Bertelsen (næstformand i Dansk Familielandbrug) på deres holdninger til natur og naturindhold.

Debatten udspringer af, at vi i Danmarks Jægerforbund er i gang med at revidere vores eget natursyn. Hvordan ser f.eks. en natur ud, der er rig på oplevelser for alle? Der eksisterer ikke et fælles natursyn i Danmark. Vi er alle i større eller mindre grad brugere af den danske natur, og der findes mange holdninger til, hvordan vi bedst indretter og benytter naturen. I Danmarks Jægerforbund har vi en klar vision for fremtiden. Vi ønsker mest mulig jagt og natur.

Danmarks Jægerforbunds kommende natursyn, RASKnatur, bygger på en natur, der er Rig på naturoplevelser, er Autentisk, er Storslået og er Kompleks.

Vi forventer en livlig debat, hvor også publikum får mulighed for at deltage.

Fra naturens skatkammer

Fredag den 12. juni kl. 19.15-22.00 inviterer Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund på en hyggelig aften i uformelle omgivelser. Det bliver en aften, hvor vi deler ud af oplevelser fra naturens skatkammer. Vi fortæller de gode og spændende historier fra jægerens og sportsfiskerens verden, samtidig med at vi serverer grillet krondyr og røget fisk.

Der bliver rig mulighed for at snakke jagt og sportsfiskeri med flere af de to forbunds politikere og ansatte, så mød op og tag gerne venner og bekendte med og vær med til at gøre det til en festlig aften, der krydres med jagthornsblæsning.

Knivloven til debat

Lørdag den 13. juni kl. 13.00-14.00 stiller politisk kommentator på Berlingske Thomas Larsen de frække spørgsmål om knivloven, og hvordan man i fremtiden kan sikre afbalanceret våbenlovgivning, til et panel bestående af Claus Lind Christensen (formand for Danmarks Jægerforbund), Peter Saabye Simonsen (forbundsbestyrelsesmedlem i Danmarks Sportsfiskerforbund), Helle Hald (næstformand i Hjælp Voldsofre) og Jacob Mchangama (direktør for Justitia).

Debatten udspringer af knivsagen, der har kørt i medierne og på Christiansborg i foråret på baggrund af Jægerforbundets ihærdige indsat.

Desværre står det klart, at store dele af den danske befolkning overtræder våbenloven ved blot at besidde en foldekniv, der kan åbnes med en hånd. Danmarks Jægerforbund sætter derfor knivloven til debat med to klare formål. For det første ønsker vi, at knivloven bliver ændret, så foldeknivene, som jægere, fiskere og andre naturbrugere anvender, bliver lovliggjort. For det andet ønsker vi at debattere, hvordan vi for fremtiden får vedtaget lovgivning på våbenområdet, som er bedre afbalanceret mellem at tage hensyn til ofrene for våbenkriminalitet og almindelige menneskers frihed til at benytte våben til fredelige formål.

Vi forventer en livlig debat, hvor også publikum får mulighed for at deltage.

Jagtgudstjeneste - tanker om jagt og religion

Søndag den 14. juni kl. 10.15 omdanner sognepræst og jæger Kristoffer Nielsen for en stund Grøn Scene til en kirke.

Prædikenen vil omhandle jagt, jægere, naturen og ikke mindst liv og død. Er jagt ikke skydevåben, larm og død? Er gudstjeneste ikke religion, tro og salmer? Jo. Der er mange indlysende forskelle mellem jagt og en gudstjeneste, men der er nok endnu flere fællestræk.

Kom og hør præstens bud på dem.

Med Kristoffer Nielsens egne ord: En jagtgudstjeneste er en begivenhed til både hygge og eftertænksomhed, afslappende i godt selskab samtidig med plads til at overveje: hvorfor skød jeg egentlig den and?

Derfor, mød op til en anerledes og spændende gudstjeneste. Arrangementet krydres med jagthornsblæsning.

Af Morten Sinding-Jensen