Høj sikkerhed med jagtvåben i Danmark

Tirsdag, 10. mar 2015

Fra 2003 har alle jagtvåben, bundstykker og ammunition i Danmark været forsvarligt opbevaret under lås og slå. Derfor giver sammenblandingen i dagens aviser mellem terror, hjemmeværnets automatvåben og jægernes private opbevaring af våben ingen mening.

Berlingske skriver i dagens avis, at Hjemmeværnet har indledt en midlertidig afvæbning af de frivillige medlemmer. Det sker efter terrordrabet i København i februar, hvor en stjålet automatriffel af typen M95 tilhørende Hjemmeværnet blev brugt til angrebet på kulturhuset Krudttønden i København.

I samme artikel i Berlingske nævnes, at de danske jægere opbevarer mellem 800-900.000 våben hjemme i privaten. Men sammenligningen mellem Hjemmeværnets opbevaring af fuldautomatiske våben, der er designet til at slå mennesker ihjel, og jægernes våben, der er designet til at nedlægge vildt, giver ingen mening.

- Det er ikke jægernes rifler og haglgeværer, som terrorister i Danmark og rundt om i verden bruger til at begå terror. Dertil er de simpelthen ikke effektive nok - heldigvis, siger formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen.

Jægernes regler for opbevaring af våben er reguleret af våbenloven, som håndhæves af politiet. Det er ikke tilfældet med hjemmeværnet, som er underlagt forsvarets regler for opbevaring af våben.

I våbenskab siden 2003

Siden 2003 har jægernes våben og ammunition i henhold til våbenloven været låset inde i et godkendt våbenskab, som skal være boltet fast i gulv eller væg. Jægerne skal, før de køber våben, godkendes af politiet, og våbnene registreres ved politiets våbenkontorer.

Hvis en jæger overtræder straffeloven (det behøver ikke at have noget med jagt at gøre), så bliver jægerens våbentilladelse inddraget, og dermed mister vedkommende retten til at eje og opbevare våben. Jægere må ikke eje fuldautomatiske våben, men gerne en halvautomatisk riffel eller haglgevær. Men disse våben er plomberet, så de kun kan skyde to skud af, før de skal genlades.

Derfor er jagtvåben uegnet til militære operationer, da de er alt for ineffektive.

- Det er helt klart vores opfattelse i Danmarks Jægerforbund, at der er meget sikre regler for opbevaring af jagtvåben i private hjem. Reglerne i våbenloven efterleves ansvarsbevist af de danske jægere, og vi har aldrig hørt om nogen problemer fra politiet, som vi har et meget tæt og konstruktivt samarbejde med, siger jægerformand Claus Lind Christensen.

-Torsten Lind Søndergaard