Hedeselskabet giver natur i støtte til jægerne

Torsdag, 03. sep 2015

PRESSEMEDDELELSE: I sensommeren 2016 skal det nye Jagtens Hus stå færdigt ved Kalø på Djursland. Huset bliver et center for viden, forskning og uddannelse for at styrke arbejdet for jagt og natur. Det ligger i tråd med Hedeselskabets virke, som har valgt at støtte arealet omkring med godt en halv million kroner.

I det naturskønne område ved Kalø Vig er der siden 1950 blevet uddannet jægere, studerende og undervisere i jagt, vildtforvaltning og naturpleje. I dag er det hjemstedet for én af Danmarks måske smukkest beliggende byggepladser med udsigt til Kalø slotsruin og Aarhus Bugt.

Efter sommerferien 2016 vil murbrokker, gravemaskiner og orange veste og hjelme være udskiftet med tre smukke bygninger, som bliver et videns-, uddannelses-, forsknings- og demonstrationscenter for jagt og natur, og selve området mellem bygningerne bliver også helt specielle. Det er Hedeselskabet med til at sørge for.

Støtte til vild natur

Med en uddeling på lidt over en halv million kroner sikrer Hedeselskabet, at området bliver forskønnet med planter, vild natur og træer. Området tilplantes i løbet af foråret og sommeren 2016 af Hedeselskabets datterselskab HedeDanmark og bliver en udvalgt samling af natur, som i sig selv bliver en oplevelse.

Besøgende vil opleve, at området vokser til, så udtrykket kommer så tæt som muligt på den vilde natur, der er naturligt forekommende i området ved Nationalpark Mols Bjerge.

- Jeg er stolt og taknemmelig for, at Jagtens Hus har fået denne flotte donation. Og så synes jeg, det er en fantastisk spændende idé at anlægge, dyrke og passe den vilde natur i stedet for, at der altid går 'rosenbede og rododendron' i det hele, siger Michael Stevns, direktør for Danmarks Jægerforbund.

Området omkring Kalø Vig besøges hvert år af 150-200.000 personer, og en stor del af dem vandrer forbi, hvor det nye Jagtens Hus kommer til at ligge. De vil derfor kunne krydre deres oplevelse med en samling af vild natur og en øget viden om jagtens glæder.

- Projektet falder fint ind under Hedeselskabets formålsparagraf, som blandt andet er at 'udnytte naturressourcer til gavn for samfundet gennem forskning, udvikling og formidling inden for natur, miljø og energi'. Mange af Hedeselskabets nuværende medlemmer er jægere, og derfor er det oplagt at støtte Jagtens Hus, og så glæder vi også selvfølgelig over, at vi får mulighed for at vise, hvilke opgaver HedeDanmark kan løfte, siger Jørgen Skeel, formand for Hedeselskabets repræsentantskab.

Jagtens Hus er Danmarks Jægerforbunds nye tilbud til alle jægere, jagt- og naturinteresserede i Danmark. Et videns-, uddannelses-, forsknings- og demonstrationscenter, som er beliggende cirka 30 minutters kørsel fra Aarhus ved Kalø Vig.

Hedeselskabet er en forening med status som erhvervsdrivende fond, der uddeler midler til projekter inden for natur, miljø og energi. Hedeselskabet har hovedkontor i Viborg og kontorer rundt om i hele Danmark og i udlandet. Blandt Hedeselskabets datterselskaber er HedeDanmark, der er en international handels- og servicevirksomhed inden for det grønne område, og Orbicon, der er en multidisciplinær rådgiver inden for områderne miljø, natur, forsyning, anlæg og byggeri.

For yderligere information:

Michael Stevns