Halv sejr hos politiet

Onsdag, 25. mar 2015

Politiet har i dag lovet Danmarks Jægerforbund og Danmarks Våbenhandlerforening, at våbenkontoret i ACØ bruger ekstra ressourcer og maksimale sagsbehandlingstider på 4 uger. Ikke tilfredsstillende, siger formand Claus Lind Christensen, som dog kalder det en begyndelse.

Pernille Brinch, der er leder af Administrativt Center Øst (ACØ), erkender, at sagsbehandlingstiderne på våbensager øst for Storebælt er for lang. Derfor har hun på et møde med Danmarks Jægerforbunds formand Claus Lind Christensen og direktør for Danmarks Våbenhandlerforening Poul Erik Pedersen lovet, at der fra senest fredag den 10. april er maksimalt 4 ugers sagsbehandlingstid på våbenpas, og at der fra senest den 17. april er maksimalt 4 ugers sagsbehandlingstid på våbentilladelser og fornyelse af våbentilladelser.

- Politiets service over for jægerne og våbenhandlerne har ikke været god nok. Derfor er ACØ's 15 medarbejdere på våbenkontoret nu sat på overarbejde på hverdage, og jægere og våbenhandlere vil hurtigt komme til at opleve en markant hurtigere sagsbehandling, siger leder af ACØ Pernille Brinch, som personligt står inde for, at de nye maksimale sagsbehandlingstider på 4 uger bliver overholdt.

Claus Lind Christensen kvitterer for ACØ's imødekommenhed og for et godt og konstruktivt møde, men udtaler:

- Sagsbehandlingstider på 4 uger er en klar forbedring i forhold til de op til 8 ugers sagsbehandlingstider, som vi i nogle tilfælde oplever i dag. Men de 4 uger er stadigvæk helt uacceptabelt, og det er en klar forringelse af den service, som de sjællandske jægere har været vant til, siger jægerformanden.

Derfor vil Danmarks Jægerforbund og Danmarks Våbenhandlerforening føre sagen højere op i Rigspolitiet for at få tilført ekstra ressourcer til ACØ, så sagsbehandlingstiderne kan komme ned på de 2 uger, som jyderne oplever hos ACV i Holstebro.

Importtilladelser løst

Ved at omprioritere nogle ressourcer hos ACØ er det lykkedes politiet helt at fjerne bunken af ansøgninger på import af våben til de sjællandske våbenhandlere og leverandører.

- Bunken er væk, og kommer der ansøgninger ind fra våbenhandlerne og leverandørerne vedrørende import af våben, så bliver de nu behandlet fra dag til dag, siger leder af ACØ, Pernille Brinch.

En melding, som direktøren for Danmarks Våbenhandlerforening Poul Erik Pedersen, er tilfreds med:

- Jeg kvitterer for ACØ's ekstra indsats på dette område, som er en klar tilkendegivelse af, at våbenhandlerne og leverandørerne er kommet i klemme ved sammenlægningen af våbenkontorerne på Sjælland. Nu skal de andre sagsbehandlingstider på våbensager bare ned på niveau med ACV i Holstebro, udtaler Poul Erik Pedersen.

Klar til bukkejagten

Pernille Brinch lover desuden, at jægere, der sender deres ansøgninger på våbentilladelser og våbenpas ind til ACØ i Påsken, når at få deres tilladelser og fornyelser inden bukkejagten går ind den 16. maj.

- Vi prioriterer sagerne således, at alle jægere er klar til bukkejagten, og jeg vil opfordrer til, at man benytter vores nye digitale system til ansøgninger på politi.dk På den måde kommer sagsbehandlingen til at gå hurtigere for både jægere, våbenhandlere og ACØ, siger Pernille Brinch.

Danmarks Jægerforbund vil i de kommende dage skrive en vejledning til, hvordan man bedst muligt benytter den digitale ansøgning, som efter en kort overgang bliver den eneste måde at få behandlet sine våbensager på.

- Torsten Lind Søndergaard