Forbundsmesterskab i sporting

Tirsdag, 11. aug 2015

Danmarks Jægerforbund har afviklet sit mesterskab i sporting. Arrangementet fandt sted lørdag den 8. august på de meget udfordrende baner hos NVH Flugtskydningscenter ved Flejsborg i nærheden af Farsø, og ikke overraskende var det da også de skrappe, lokale helte fra SSV, som viste sig at trække fra.

Skytterne skulle skyde 25 duer på hver af de to meget forskellige baner. På den første bane blev der kastet tre enkelt duer samt én duble på hver standplads. Her blev begge duer i dubleen kastet samtidigt på klarmeldingen. På næste bane var der én enkelt due samt to dubleer ved hver standplads, som blev udløst på henholdsvis klar samt skuddet til første due. Desuagtet de lokale skytters forspring med hensyn til lokalkendskab, så var det holdet fra Stoholm, som lagde sig i front efter den første af de to skydninger. Men de tre Stoholm skytter havde en grim anelse om, at det nok kun var på lånt tid, at de havde førerrollen, afslørede en af de tre, Jan Nørby.

- Jeg har ikke skudt her før. Det er jo nogle vildt udfordrende duer på bane 2, mente han. - For eksempel G duen, der kastes langt udefra og flyver skråt ind mod dig. Den ser SÅ nem ud. Men den falder helt vildt til sidst.

Jan Nørby fik ret i sin formodning, da SSV 1 holdet skulle skyde deres anden og sidste skydning. Her var de meget sikre, selv om også de naturligvis havde deres forbiere. Men da deres på dagens skrappeste skytte - Per Henry Vistesen - lavede fuldt hus med alle 25 duer, fik holdet en ret komfortabel sejr med 139 duer mod Stoholms 136. Bronzen gik til Lund 1 med 124.

Individuelt vandt Per Vistesen med 48, foran Henrik M. Andreasen, Stoholm, og Lasse Sloth, SSV, begge 47. Omskydningen vandt Henrik med 22/25 mod Lasses 18/25.

Sej junior

Vinder hos juniorerne blev Jakob Iversen fra Lund. Han skød 47, og var dermed knusende overlegen, idet sølvvinderen, Rasmus Monk Rasmussen, og bronzevinderen, Benjamin Due Stentoft Jensen, begge skød 41 (omskydningen vandt Rasmus med 18/25 mod Benjamins 17/25). Lige som tendensen ved Danmarks Jægerforbunds mesterskabsskydning i Ørre, så var der desværre kun fire juniorer i alt.

Der var også kun fire damer - alle fra SSV. Deres skydning blev vundet af Louise Pedersen med 38 duer. Sølvet gik til Maiken Rass Langdahl med 31, og bronzen snuppede Berit Larsen med 29.

Hvordan øges populariteten?

Skydningen blev varetaget af skydeudvalgsformand Gunnar Bennedsen og hans lokale udvalgsmedlem, Per Lindegaard. Der var 45 tilmeldte skytter, men én blev væk, nemlig den tidligere OL sølvvinder i skeet, Anders Golding, som måtte melde afbud på grund af lungebetændelse. 44 deltagere er ikke mange til et landsdækkende mesterskab.

Gunnar Bennedsen og Per Lindegaard grublede over, hvad der kan ændres for at trække flere til. Én faktor var tydelig fra starten af; hovedparten af skytterne synes, at det er for lidt med 2 x 25 duer. De vil udfordres noget mere, og ønsker at skyde til 100 duer i stedet. Den tyggede Bennedsen og Lindegaard på i kort tid, og da præmieoverrækkelsen skulle finde sted, havde duoen taget en kaptajns beslutning.

- Vi har lyttet til, hvad I ønsker, og har allerede besluttet, at næste år skal I skyde til 100 duer, meddelte Per Lindegaard.

Dén besked faldt i god jord, kunne den udsendte reporter konstatere. Flere af skytterne fortalte, at fordi man "kun" skulle skyde til 50 duer, var der mange skytter, som ikke mødte op. Der var blot én fynbo og én sjællænder. Og den "gamle rotte", Kjeld Rahbek, oplyste om et sønderjysk hold, som var blevet væk af den årsag.

Årets mesterskab var det fjerde af slagsen. Da FM i sporting blev holdt over dåben i Danmarks Jægerforbunds regi for tre år siden, skete det også i det nordjyske, mere præcist ved Støvring. I år skulle Fyn faktisk stå for arrangementet, men havde meldt fra på værtsrollen. Nu håber skydeudvalget naturligvis, at betydeligt flere skytter vil møde op til næste års FM.