Folkemødet: Smagen af jagten i Danmark

Mandag, 15. jun 2015

Folkemødet på Bornholm 2015 er slut. Væk er politikere, lobbyister, meningsdannere og kendisser. Men smagen af stegt krondyr kan for mange stadig anes bagerst i mundhulen. For det var der, Danmarks Jægerforbund ramte sit publikum renest ved Danmarks største demokratifest med mere end 90.000 deltagere.

Danmarks Jægerforbund deltager på Folkemødet på Bornholm for at komme i dialog med mennesker, som vi ellers har svært ved at nå. Nemlig den såkaldte 'kommenterende' klasse, hvor hovedparten er bosiddende i byerne. Det være sig politikere, folk fra statslige styrelser og embedsapparatet, kommentatorer og meningsdannere, journalister og lobbyister, kunstnere og spinatfugle. Fælles for mange af disse mennesker er, at de er engageret i det danske samfund, og på hver deres måde forsøge at påvirke det i en bestemt retning. Det samme gør Danmarks Jægerforbund.

Vi arbejder for at sikre så gode rammer for alle danske jægere som muligt. Vores slogan er 'Mest mulig jagt og natur' og med det i bagagen, kastede vi os ind i kampen om opmærksomheden på denne fejring af det danske demokrati. På én af de absolut bedste placeringer på Folkemødet, på kajen i Allinge, er Danmarks Jægerforbund en del af teltet Grøn Scene.

Her havde Jægerforbundet tre arrangementer: Natursynsdebat - Hvad er natur for dig?, Knivloven til debat og Jagtgudstjeneste - tanker om jagt og religion.

Alle tre arrangementer var godt besøgte. Paneldeltagerne var skarpe og velforberedte og ikke mindst publikum var engageret, spørgende og debatterende. Fælles for de tre arrangementer var dog, at de fremmødte i forvejen havde en form for holdning eller interesse i de tre emner.

Men fredag aften kl. 19.30 trak Danmarks Jægerforbund det mest effektive våben fra kassen med værktøjer til at påvirke den offentlige opinion - nemlig smagen af jagten i Danmark. Fra gasgrillen på Grøn Scene bølgede og snoede duften af stegt krondyrinderfilet sig ud over havnen i Allinge, og på ingen tid stimlede hundredevis af mennesker sammen om Danmarks Jægerforbunds arrangement 'Fra naturens skatkammer'. Drevet dertil at deres lugtesans og deres smagsløgs krav om tilfredsstillelse. Da folk lagde det møre og velsmagende kød på tungen, faldt paraderne slapt ned langs siden. For mange var det første gang, de smagte krondyr, og for andre var det endda første gang, de i det hele taget smagte vildt fra den danske natur. ;

Og nu må I undskylde skribenten her, for nu bliver jeg nødt til at referere mange af de udbrud, som helt spontant kom fra de mange gæster, som med nysgerrighed langede til af det nystegte krondyr:

- Hold nu kæft, hvor det smager godt.

- Ej, det er sgu da for sindssygt.

- Shit, hvor er det mørt.

Og så fremdeles. Reaktionerne var prompte. Og bestyrelsesmedlemmerne i Danmarks Jægerforbund, som stod og skar kødet ud til folk, fik en snak om jagt og natur, om at høste et overskud, om bæredygtig vildtforvaltning og glæden ved selv at nedlægge sin mad. Da de godt 40 kilo krondyr var væk, havde 2-3.000 gæster smagt smagen af dansk jagt. Og mon ikke den hænger ved næste gang, de hører om jægere og jagt i Danmark.

Tekst og foto: Torsten Lind Søndergaard