Far og datter som buejægere

Onsdag, 15. jul 2015

Som fx Peter Hansen og hans datter Mette. De to var på Landsskuet i Herning i 2013, og tog imod opfordringen om at prøve at skyde med bue i den stand, som bl.a. buekoordinatoren i kreds 2, Calle Mikkelsen, bemander. Efter at have forsøgt det var de "solgte".

-Det var en oplevelse at prøve, synes Peter Hansen, 40 år.

- At vi trods alt kunne sætte pilene så pænt samlet havde jeg ikke regnet med.

Da Mette fyldte 14 år den 25. februar 2014, blev hun begavet med en bue, og Peter Hansen kom også med på vognen. Resten af 2014 fik han ikke rigtigt trænet, men i foråret i år gik han op til bueprøven, og bestod både teori og praktik i første forsøg.

Bukkejagten 2015 oprandt, og Peter skulle naturligvis ud med sit nye våben. Af hensyn til sin jagtnabo, så valgte han at gå i et tårn for at ikke at sende fært over naboens jord. Han og fem andre jægere har i alt cirka 100 hektar jagt, som ligger på og ved Peters ejendom (han er nabo til Flugtskydebanen Ruskær i Midtjylland).

På vej ud til tårnet så han to kronhjorte og en kalv på blot ti meters afstand. Da han fik sig anbragt i tårnet, opdagede han nok en hjort og en kalv. Inden han fik øje på en buk bag sig. En flot seksender! Og blot cirka syv meter borte.

- Jeg var selvfølgelig opsat på at få trukket buen, men den stod med hovedet oppe. Da den sænkede hovedet for at græsse, trak jeg straks, sigtede og slap pilen. Den gik lige ned i smældet fra anslaget! Og SÅ begyndte jeg bare at ryste så vildt som aldrig før. Sikke en fantastisk oplevelse. Jeg rystede så meget, at jeg knap kunne sende en sms til mine to jagtkammerater, som også var ude på jagt samme aften. Cirka ti minutter senere dukkede de op for at se min buk og høre min beretning, fortæller Peter.

Pilen var gået ind højt på bladet, havde gennemskudt lungerne og var gået ude lavere på bladet på grund af den stejle vinkel.

Lidt held skal der til

De følgende dage forsøgte Peter flere gange at overliste en seksender og en gaffelbuk på et andet terræn. Men de snød ham hver gang, til en aften i slutningen af maj, hvor Peter havde sat sig 25 meter fra hvor han havde set gaffelbukken aftenen forinden.

- Men tiden gik uden at der skete noget, ud over at jeg så en rå. Jeg var faktisk ved at pakke sammen, da jeg så gaffelbukken komme cirka 50 meter borte. Jeg kravlede en halv snes meter tættere på, men til mit held besluttede bukken sig for at gå i min retning, fortæller Peter.

- Han kom helt ind på skudhold, hvor han drejede rundt og bød bredsiden til, fordi han ville feje på et træ. Det var jo en super chance, som jeg straks udnyttede. Han sprang væk efter skuddet, men jeg havde en god fornemmelse, og fandt da også hurtigt pilen smurt ind i blod. Og det viste sig, at han blot var gået cirka 30 meter i det høje græs. Pilen havde truffet lungerne lige over hjertet.

Peter er ikke blevet "hellig" han har siden nedlagt en meget sølle buk med riffel, som viste sig at have en gammel skade, en slem anskydning med hagl i bagpartiet. Peter er både uddannet flugtskydningsinstruktør og riffelinstruktør, og er også instruktør på Hjortebanen i Ørre. Og så er han for øvrigt også kasserer i Munklinde og Omegns Jagtforening.

Bedre end at vinde i lotto

At han sådan har fået to bukke med buen i sin første sæson, og med en uges mellemrum, er han godt klar over er noget usædvanligt - for at sige det mildt.

- Jo, jeg ved da godt, at det er langt over forventet. Og jeg kan love for, at det er en fantastisk jagtform. Følelsen når det lykkes, er bedre end at vinde i lotto! Den spænding, alle buejægere taler om, har jeg også fundet. Det at skulle så tæt på, det gør bare det hele mere intenst, synes Peter, som glæder sig til næste år, hvor Mette skal op til jagttegn.

Far og datter deltog i øvrigt begge i kreds 2's kvalifikationsskydning til Danmarks Jægerforbunds forbundsmesterskab i bue, som forgik på Vestjyske Buejægeres 3 D bane lige op ad Ulfborg Skyttecenter. Mette havde ikke fået trænet i tiden op til, blot lige nogle pile dagen forinden, men Peter og en fælles veninde, Pia Overgaard, fik hende overtalt til at deltage.

Peter kvalificerede sig til forbundsmesterskabet, som afvikles på Kalø lørdag den 22. august. Det glæder han sig til, men han glæder sig også til at Mette skal op til jagttegn, og at hun forhåbentlig består både den prøve samt senere også bueprøven.

- Ja, at komme ud på bukkejagt sammen med Mette, begge med buer, bliver bare kæmpestort, forudser Peter forventningsfuldt.

Tekst og foto: Max Steinar"