Efter endnu en dom: Ministeren må på banen!

Mandag, 18. maj 2015

100.000 kroner plus sagsomkostninger. Sådan lød dommen over Tommerup Jagt & Fiskeri i dag kl. 13 fra Retten i Odense. Dermed blev det endnu en gang slået fast med syvtommersøm, at foldeknive, der kan åbnes med én hånd, er ulovlige.

Danmark har en våbenlov, der gør hundredetusindevis af borgere til lovbrydere. Det står i dag tindrende klart, efter at endnu en våbenhandler har fået dom for ulovligt salg af lommeknive, der kan åbnes med én hånd. Dømte er Steen Juul Riishede fra Tommerup Jagt & Fiskeri uden for Odense, der er daglig leder af butikken.

Hans kone Hanne Juul Riishede, der er ejer af butikken, siger til Danmarks Jægerforbund umiddelbart efter domsafsigelsen:

- Vi er simpelthen så kede af det, og vi føler os fuldstændig magtesløse. Vi har aldrig haft som intension a bryde loven, udtaler Hanne Juul Riishede.

Men dommen afslører også en lovgivning, der efterlader befolkningen i et juridisk morads, hvor det reelt kun er ved domstolene, man kan få klarhed over, hvorvidt en foldekniv er lovlig eller ej.

- Som våbenloven er skruet sammen i Danmark, så er det jo umuligt at vide, om man overholder loven. For hvordan finder vi ud af, hvornår en foldekniv er énhånds- eller tohåndsbetjent? Det er jo åbenbart kun rigspolitiets knivekspert, der sammen med en dommer, kan afgøre det, siger en tydeligt rørt Hanne Juul Riishede.

Også formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, er oprørt over dommen:

- Det er uretfærdigt og absurd at lovlydige borgere bliver kriminaliseret af en våbenlov, som er noget makværk. Men det var forventeligt, at Tommerup Jagt & Fiskeri blev kendt skyldige i sagen. For hvordan skulle de kunne blive frifundet efter den seneste dom over en knivgrossist ved Landsretten? siger Claus Lind Christensen, som henviser til dommen over Hanghøi Knive Ved Østre Landsret den 2. juni 2014.

Retstilstanden for knivejere er så uholdbar, at nu må justitsministeren på banen, siger formanden:

- Hvor er justitsminister Mette Frederiksen i den her sag? Vi må have nogle svar nu. Kan justitsminister Mette Frederiksen leve med, at den danske våbenlov kriminalisere hundredetusindevis af lovlydige danskere for at ramme de få, der med onde hensigter ønsker at bruge kniv som våben i nattelivet? Og hvis Mette Frederiksen mener, at loven i dag er som den skal være, så må hun fortælle danskerne, hvordan de kommer af med deres ulovlige lommekniv på en lovlig måde? For Danmarks Jægerforbund har flere gange spurgt både Justitsministeriet og Rigspolitiet, men de har ikke kunnet give noget svar, siger formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen.

.

- Torsten Lind Søndergaard