DJ: Uholdbar knivsituation

Mandag, 16. feb 2015

En dom i byretten, som blev stadfæstet i landsretten i efteråret, viser, at reglen om enhåndsbetjente foldeknive tolkes bredt og dermed kan ramme i hundredetusindvis af mennesker. Det har medført usikkerhed og tvivlsspørgsmål blandt naturbrugere i hele Danmark. Danmarks Jægerforbund mener, at situationen er uholdbar, og arbejder fortsat på en afklaring af spørgsmålene.

Inden jul skrev vi her på hjemmesiden, at man skal tænke sig om og sætte sig grundigt ind i reglerne for besiddelse og anvendelse af knive. Det skyldes en dom i byretten, som blev stadfæstet i landsretten i efteråret, der viser, at reglen om enhåndsbetjente foldeknive tolkes bredt og dermed kan ramme i hundredetusindvis af mennesker.

- Vi har sammen med Danmarks Våbenhandlerforening arbejdet hårdt på at få løftet sagen over for justitsminister Mette Frederiksen gennem regeringens retsordførere. Det er lykkedes, men indtil videre uden positive tilbagemeldinger. Derfor vælger vi nu at informere vores medlemmer, udtaler Jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen.

Domme og dilemmaer

De to domme i samme sag betyder i al sin enkelthed, at hvis en person besidder eller bærer en foldekniv, der kan åbnes med én hånd af en vilkårlig politimand, så er den per definition at betragte som en enhåndsbetjent foldekniv og dermed ulovlig, uanset om kniven i øvrigt er konstrueret til at blive åbnet med to hænder.

- Det stiller Jægerforbundet i flere dilemmaer. Vi kan ikke med sikkerhed rådgive om, hvilke knive der er ulovlige, da det jo beror på den enkelte politibetjents fingerfærdighed. Omvendt kan vi heller ikke opfordre til andet end at udvise stor omtanke, hvis man besidder og bærer foldekniv, siger Claus Lind Christensen og tilføjer:

- I en eventuel bortskaffelsessituation vil vi heller ikke kunne anvise en metode hertil. Det har vi ingen adkomst til, hvorfor vi naturligvis må opfordre til, at man kontakter Justitsministeriet i tvivlsspørgsmål.

Meget alvorligt problem

Det, der gør denne sag til mere end et mellemværende mellem Politiet og jægerne, er, at hele outdoorsegmentet (jægere, fiskere, spejdere, svampeplukkere og lignende) potentielt overtræder Våbenloven lige nu ved at besidde en foldekniv, der kan åbnes med én hånd, og dermed risikerer en straf og en plettet straffeattest.

- Det er en meget alvorlig og uholdbar situation, som både Danmarks Jægerforbund og Danmarks Våbenhandlerforening forventer, at Justitsministeriet og justitsministeren tager seriøst og snarest gør noget ved. Vores medlemmer har krav på korrekte og klare retningslinjer for, hvordan de skal forholde sig til foldeknive, siger Claus Lind og fortsætter:

- En ting er sikkert, vi vil forfølge denne sag og arbejde intenst på en løsning for ikke bare jægere, der risikerer at miste jagttegnet, men for alle, der besidder og anvender foldeknive. Sidder du inde med spørgsmål om konkrete foldeknive, vil vi bede dig om enten at kontakte Politiet eller Justitsministeriet.

LÆS MERE OM KVIVSAGEN HER.

-Morten Sinding-Jensen