Årets bukketopti: Højt at flyve

Fredag, 01. maj 2015

Som vanligt er der i majudgaven af Jæger, Danmarks Jægerforbunds medlemsblad, en toptiliste over de 10 største bukke, der er nedlagt i Danmark i sidste sæson og opmålt af Jægerforbundet.

I toptiartiklen kan man bl.a. læse, at efter fem år i træk med lutter guldmedaljebukke på listen, er der i år kun tre bukke til guld på toptien. I det hele taget var sæsonen 2014/15 mager med hensyn til medaljebukke, hvilket bl.a. ses af det forholdsmæssigt lille antal, Jægerforbundet har opmålt. Også pointgennemsnittet er lavt i forhold til eksempelvis de foregående tre sæsoner.

Bornholmerne er dog næppe villige til at deltage i den almindelige jammer, for Østersøens perle er repræsenteret med hele syv bukke på toptilisten. Og for at det ikke skal være løgn, er årets største buk på toptilisten også fra Bornholm.

Hvordan hver enkelt af de dygtige/heldige jægere nedlagde deres pragtbuk, kan du læse på side 30 i Jæger 5/2015 i artiklen Højt at flyve .

Der skal herfra lyde en tak til de 10 jægere bag trofæerne for deres lyst til at dele oplevelserne med Jægers læsere samt deres velvilje til at lade os vise deres opmålingsskemaer på denne hjemmeside. Se hvert enkelt skema her.

Forbavsende ofte er de store bukke aldrig blevet set, før de pludselig dukkede op ud af det blå og mødte deres banemand. Så dine muligheder for at møde en ordentlig kleppert er muligvis ikke så ringe, som du måske går og tror. Men nok så vigtigt er det at huske, at det er jagtoplevelsen, der skal være i højsædet - og den bør IKKE vurderes i forhold til opsatsens størrelse!

Knæk og bræk fra og med den 16. maj!

- Carsten Dahl-Hansen