Bukketopti 2020

Selvom der ikke er dømt guld over hele linjen på årets bukketopti, prydes listen alligevel af 10 stærke bukke. Otte er opmålt til guld, og to mangler omkring et halvt point for at nå guldet. Det er desuden interessant, at syv af toptibukkene er skudt på danske øer.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

Mange jægere venter i spænding på, at kalenderen viser den 16. maj. Det er en dejlig tid, hvor man får mange skønne oplevelser i naturen, og bukkejagten kan være særdeles spændende for både riffel- og buejægere. Nogle bukkejægere tager ud for at få en masse dejligt kød med hjem fra naturens spisekammer, mens andre går målrettet efter at skyde en stor buk. Nogle søger de udfordrende jagtoplevelser, og andre tager ud for at finde roen i naturen. Uanset hvad formålet med jagten er, bidrager bukkejagten positivt til mange jægeres liv, og for mange er denne tid noget helt særligt. Dermed kan det være svært at vente.

Bukkejagten er lige om hjørnet

Er du en af dem, som glæder sig umådeligt meget til premieren, kan du varme op med årets bukketopti. Bukketoptien tager naturligvis udgangspunkt i de ti største bukke fra den forgangne sæson opmålt af Danmarks Jægerforbunds opmålere. Men jagtoplevelsen forbundet med at skyde en buk af almindelig størrelse kan være mindst lige så god som oplevelsen med drømmebukken.

I årets topti er der netop lagt stor vægt på jægernes egne fortællinger, så enhver jæger kan få pirret sin jagtlyst. Derudover er der gode råd at hente i forhold til forvaltningen af råvildtet, hvis man går med en ambition om at få flere stærke bukke på sit revir.

Øerne leverer

Bukkene på toptien er spredt godt ud over landet. I Nordjylland er der nedlagt tre toptibukke, mens der på Sjælland og Bornholm er nedlagt to toptibukke. Derudover tegner Mors, Samsø og Møn sig for en toptibuk hver, hvilket bekræfter, at det godt kan betale sig at søge jagt på en ø, hvis man vil skyde en stor buk. For to år siden leverede øen Egholm to særdeles store bukke, hvoraf den ene var ny, jysk rekord, og Møn var sidste år repræsenteret med tre toptibukke. Samsø og Mors har efterhånden været med nogle gange de seneste år, og Bornholm er, som mange ved, noget for sig, når det kommer til store bukke.

Kigger man længere tilbage i toptiens historie er der desuden skudt mange flotte bukke på Endelave, Tåsinge, Bogø, Lolland, Falster og flere andre små og mellemstore øer. Om det er de få forstyrrelser fra mennesker, lavt jagttryk, gode naboaftaler eller frugtbare jorde er ikke til at sige, men det er værd at bemærke, at der skydes mange flotte bukke rundt omkring på øerne.

Herunder finder du linket til årets bukketopti, hvor du som noget nyt har mulighed for at høre jægernes egne fortællinger. Du kan naturligvis også finde artiklen i Jæger.

God lytte- og læselyst og knæk og bræk.

Adobe Spark Page