Pulled Roebuck

PULLED PORK ER blevet et hit i Danmark. Så hvorfor ikke prøve en variation med vildtkød? Brug eventuelt lidt af det mere ureelle kød fra råvildt – som hals og bov. Til den originale ret, „Pulled Pork“, steges svinekød i en ovn eller på en grill ved lave temperaturer i mange timer, til kødet let kan plukkes fra hinanden. Vildtkød er jo væsentligt mere magert end svinekød, så tilberedningen skal derfor være mere skånsom, når der anvendes vildt. Her kan man med fordel lade kødet koge frem for at lade det langtidsstege. Alternativet er en stegeso med låg, som stilles i ovnen med kød og bouillon. I denne opskrift har vi valgt at koge vildtkødet i en gryde med låg på komfuret. På den måde får man i tilgift en pragtfuld „vildtfond“, som kan stilles i fryseren til senere brug.

Antal personer: 4 prs.
Ingredienser: 1,5-2 kg vildtkød med ben (f.eks. bov eller hals fra råvildt) Grønsagsbouillon (Så meget at det kan dække kødet i gryden) 2 løg, groft snittet Smør og olie Salt og peber
---------------- Barbecue-mix: 2-3 dl barbecue-sauce 1-2 fed presset hvidløg 2-3 spsk. brun farin

Fremgangsmåde:

1. Kødstykkerne brunes, til de er gyldne i lidt hedt smør og olie i en gryde sammen med løgene, som ikke må blive sorte. Krydr med salt og peber.
  2. Når kødet har en flot gylden farve, hældes bouillonen på, til den dækker grydens indhold. Det skal herefter småkoge to-tre timer under låg, til kødet er så mørt, at det
    uden besvær kan pilles fra hinanden. Spæd løbende op med mere bouillon, hvis væden koger for meget ned.
  3. I mellemtiden røres alle ingredienserne til barbecue-mixen sammen og stilles i køleskabet.
  4. Tag herefter kødet forsigtigt op af gryden, og pluk kødet fra benene. Kødet skal rives i stykker med en gaffel eller snittes helt fint med en kniv.
  5. Smelt smørret på en varm stegepande til det bliver gyldenbrunt - vend det plukkede kød heri. Barbecue-mixen kommes på panden og vendes sammen med kødet. Smages herefter yderligere til med salt og peber.
  6. Den lækre fond, der ligger tilbage i gryden, kan efterfølgende sies og fryses til senere brug. Den er anvendelig til både supper og saucer.

Servering:

Kødet bruges som fyld i en burgerbolle eller i en flækket flutes eller ciabattabrød med salat, coleslaw eller begge dele. Pomfritter kan serveres til.

Velbekomme!

Finn Kallesø Sørensen, Vildtkokken