Fasan med grønne asparges, majs og røget skinke

Vildt er ikke længere forbeholdt de dyre restauranter. Nu kan du selv lave de lækreste retter til en rimelig pris. Har man ikke selv adgang til vildt, så kan det i dag købes ferskt eller frossent hos de fleste fiske- og vildthandlere – ligeledes har mange supermarkeder også vildt i deres sortiment. Det er heller ikke kun de dyre udskæringer, man bør anvende; en vildthakkebøf eller gryderet med vildtkød er også fornemt på en hverdag. Under alle omstændigheder signalerer vildtretter dog, at vi tænder stearinlysene og sætter os tæt sammen omkring gryden – det giver hygge og nærvær. Traditionelt serveres flødesauce og waldorfsalat til vildt. Men da vildt typisk er mørkt og kraftigt i smagen, vil det også gå godt i spænd med meget andet. Det kunne for eksempel være syrligt tilbehør som sprøde æblebåde i en olivenoliedressing med fransk sennep og citronsaft, smørstegte brombær eller kirsebær med balsamico.

Antal personer: 4 prs.
2 fasaner Smør eller olie til bruning 3 majskolber 6 skalotteløg Hjertesalat
5 skiver røget skinke Grønne asparges Lidt fløde Maizena Salt og peber

Fremgangsmåde:

For at retten skal blive rigtig god, skal man lave en god fasanfond. Brun skrogene af i en gryde, og tilsæt gerne lidt rodfrugter og vand. Lad det simre nogle timer, til kraften er kogt ud af benene. I stedet for fasanfonden kan man bruge hønsebouillon.

1. Klargør fasanerne. Skær brystet af i ét stykke med brystben på, og skær ligeledes lårene af.
  2. Brun bryst og lår af på en pande i olie eller smør.
  3. Sæt det i ovnen i 30-40 minutter – kødet må gerne være en anelse rosa.
  4. Lad lår og bryst trække under stanniol i 10-15 minutter.

Majs:

1. Svits majs, som er skåret fra kolberne, let i smør sammen med skalotteløg, til det tager farve.
  2. Krydr alt med salt og peber.

Sauce:

Kog den færdige fond op med fløde. Jævn let med maizena, og smag til med salt og peber.

Servering:

Anret fasanstykkerne på majsen sammen med de inderste blade fra hjertesalat og et stykke sammenrullet skinke. Server friske grønne, smørdampede asparges til.

Velbekomme

Finn Kallesø Sørensen, Vildtkokken