Vildt på grillen - Hjortefilet fyldt med fasanbryst

Den lækre filet er her serveret med ovnbagte kartoffelblokke, kogte sojabønner, strimlede sukkerærter og grillede hvide asparges med chorizo og grønne oliven.

Antal personer: 4 prs.
Ingredienser 600-700 g filet af kron- eller dåvildt Salt og hvidløgspeber
Brystkød fra en fasan Lidt olie

Fremgangsmåde:

1. Skær rygfileten fra benene, og skær kødet rent for sener og hinder. Eventuelle ben, sener og hinder kan fryses og bruges til at koge fond. Brystkødet skæres ligeledes fra fasanen, og resten fryses også til fond, hvis man ønsker det.
  2. Del rygfileten i to stykker, da det gør det nemmere at komme fasanbrystkødet indeni, når stykkerne ikke er for lange.
  3. Skær en lomme gennem hele kødstykket. Brug en lang, spids, smalbladet kniv, som er længere end kødstykket.
  4. Afpuds fasanbryststykkerne for skind og urenheder. Vend dem i krydderi eller pesto efter smag, brug fantasien. Bind en snor i, og træk dem ind i filetstykkerne. Det kan være nemmest med et par
    fingre.
  5. Krydr fileten, eventuelt med salt og hvidløgspeber, og grill kødet over direkte varme på en velsmurt rist. Kødet brunes på alle fire sider, to-tre minutter pr. side. Der pensles med olie, når stegen vendes. Derefter flyttes den til indirekte varme, hvor den griller færdig ca. 20-30 minutter. Tjek kernetemperaturen, den skal på grund af fasankødet helst op på ca. 65-70 grader. Lad stegen trække i ca. 10-15 minutter.

Servering:

Skær kødet i tykke skiver, og anret det på fad eller tallerken. Server det med en salat eller årstidens friske grønsager. Hertil gerne nye eller stegte kartofler og lækkert kryddersmør.

Velbekomme

Finn Kallesø Sørensen, Vildtkokken