Offentliggjort den: 30. september 2016

Fem nye legitimerede schweisshundeførere

Fem nye legitimerede schweisshundeførere står sammen med det eksisterende korps af hundeførere klar til at assistere danske jægere og og trafikanter, der får brug for deres hjælp.

Tekst: Mads Flinterup, Danmarks Jægerforbund
Foto: Mads Flinterup, Danmarks Jægerforunv

27.-28. september uddannede Naturstyrelsen fem nye legitimerede schweisshundeførerne. Danmarks Jægerforbund bidrag til uddannelsen med undervisningsmateriale og undervisning, hvilket er et led i den aftale, der er indgået mellem Naturstyrelsen og Jægerforbundet i forlængelse af Naturstyrelsens hjemtagelse af Schweiss-sekretariatet.

De nye hundeførere har blandt andet fået undervisning i:

•          De juridiske rammer for Schweiss-registret
  •          Anskydningstyper og deres håndtering
  •          Håndtering af trafikeftersøgninger
  •          Faldgruber ved praktisk eftersøg

De fem nye hundeførere er derfor nu rustet til at hjælpe jægere og ikke mindst bilister, som får behov for at få eftersøgning påkørt eller -skudt vildt.

De fem hundeførere er:

Gunnar Steen Nielsen fra Hobro