Skydning til løbende mål

Træning til skud på løbende vildt har aldrig været mere aktuelt end i dag hvor det store hjortevildt er i fremmarch over hele landet. Læs mere herunder og find links til hvor du kan træne.

Riffeljagtens popularitet har været støt stigende i takt med den positive bestandsudvikling i vores bestande af kron- og dåvildt. Kravene til større afskydning, af specielt hinder og kalve, er stigende.
Derfor bliver der afholdt flere driv- og bevægelsesjagter end før og danske jægere drager flittigt til andre lande på drivjagter efter både vildsvin og hjortevildt.

Skud til løbende vildt med riffel stiller store krav til skytten og er ikke noget man "bare lige gør" ... det kræver intensiv træning og erfaring at kunne afgive dræbende skud til løbende hjortevildt.

Her i kredsen har du som jæger gode muligheder for at træne inden du tager på drivjagt, herunder finder du links til skydebaner/hjortebaner i kreds 4.

Hjortebanen i Måde V/Esbjerg

Hjortebanen i Vingsted skyttecenter

Hjortebanen i Oksbøl V/Varde

Vingsted Skydebaner inviterer til indvielse af Grisebane

Nordeuropas største skydebaneanlæg i Vingsted er et mekka for både nye og erfarne skytter og jægere. Søndag 13. marts åbner de op for skydning på en helt ny grisebane.

Skydebaneforeningen Danmark håber, at mange har lyst til at deltage i indvielsen. Det fortæller Preben Nielsen fra eventafdeling.

- Vi glæder os til at tage den nye grisebane i brug. Den er efterspurgt af mange, der ønsker at træne skydning til løbende gris, inden de tager på drivjagt i f.eks. Tyskland eller Polen. Nu har de muligheden på Vingsted Skydebaner, fortæller Preben Nielsen.

Efter indvielsen af grisebanen har alle gæster mulighed for at prøve banen helt gratis. Skydebaneforeningen Danmark anbefaler, at du tager din egen riffel med, men der er også mulighed for at låne en riffel og få gode råd af uddannet instruktør.

- Jægerne kommer til at skyde på en afstand af 50 meter, og de skal ramme en griseskive med et center på 37 cm. Hastigheden på grisebanen er endnu ikke fastlagt, men den kommer til at svare til andre grisebaner. Efter indvielsesskydningen er banen fri til kl. 16. Afhængig af antal gæster, får skytterne mulighed for at skyde 6 – 8 skud pr. serie, forklarer Preben Nielsen.

Skydebaneforeningen Danmark er vært ved arrangementet med servering af grillpølser og drikkevarer.

Skyttebutikken sælger spidsskarp træningsammunition nede ved grisebanen. Du kan købe kaliber 30.06 .308 og 6.5 x 5.5 fra forskellige producenter.

Vingsted Skydebaners øvrige jagtbaner og Hjortebanen med elgskiven på vil også være åben.

Søndag 13. marts 2016
Kl. 14.00 – 16.00
Vingsted Skydebaner
Vingstedvej 27, 7182 Bredsten

Tilmelding er ikke nødvendig.