Natur- og jagtsti

Facebook-gruppe for Natur- og jagtsti

Meld dig ind i Jagtstigruppen her, og følg med i alle de udfordrende jagtkonkurrencer

Natur- og jagtsti under Danmarks Jægerforbund er en meget spændende aktivitet, som giver udøverne en speciel oplevelse, og det er noget af det nærmeste, man kommer på rigtig jagt, uden at der er tale om den ægte vare.

Natur- og jagtsti - hvad er det? En natur- og jagtsti er en spændende, morsom og ikke mindst lærerig aktivitet (konkurrence), hvor man får afprøvet sine færdigheder i viden om fugle, dyr, planter, kendskab til jagtloven, afstands-bedømmelse, hunde, sikkerhed og etik.

Med andre ord skal deltagerne igennem en række poster med henholdsvis teorispørgsmål og praktiske øvelser, herunder skydning.

Forbundsmesterskabet i Jagtsti 2018 og kredsjagtstier i Danmark

Jagtsti fællesannoncering - find oversigten her

Forbundsmesterskabet i Jagtsti 2018 afholdes på Bornholm. Den forventede dato er lørdag den 2. juni.

Læs det gældende regelsæt for Kreds- og FM mesterskab for 2018 her.

Tilmeldingen til årets FM Jagtsti åbnes i aktivitetskalenderen medio maj.

For at kunne tilmelde dig FM i Jagtsti eliterækken, så skal du have deltaget i en kredsjagtsti - klik på ovenstående link for at komme til kredsjagtstierne.

Hvad er jagtsti?

Læs reportagen fra "Sjællandsmesterskabet i jagtsti 2017" her.

Natur- og jagtstien afvikles, som om man er på jagt, deltagerne opfører sig, som om de er på jagt. Modsat andre konkurrencer er der en munter dialog mellem deltagerne, man fortæller gerne om, hvad man har "dummet sig med", så alle kan få sig et billigt grin.

Dette til trods er der skam tale om en seriøs aktivitet (konkurrence), men der er også plads til godt kammeratskab mellem deltagerne, som til mesterskabet jo kommer fra hele landet.

En Natur- og jagtsti indeholder skydning til lerduer, der agerer fugle og løbende vildt, samt figurer, som vipper op. Der er rene teoriopgaver, men mange gange er det kombinerede opgaver med både skydning og teori. Ikke sjældent ser man natur- og jagtstier, hvor deltagerne har hund med. Her bedømmes både jæger og hund.

Har du fået lyst til at prøve kræfter med en natur- og jagtsti, enten som deltager eller som arrangører, så kontakt din lokale jagtstikoordinator, der altid vil være behjælpelig med gode råd og vejledning. Find også mere inspiration og en række jagtstier, klar til brug, ved af klikke her eller følge linket til højre på siden.

Endelige er det værd at huske på, at uanset hvordan det går, når man deltager på en jagtsti, så har man ofte lært noget, som kan bruges senere både på jagtsti og/eller på jagt.

Konkurrencer:

I natur- og jagtsti kan der konkurreres både lokalt og nationalt.

Konkurrencerne foregår individuelt og afvikles efter et specielt sæt regler, som du kan finde i højrespalten.

Lovens krav betyder, at mange jægere har en hund med på jagt, og den kan selvfølgelig også komme med, når der afholdes natur- og jagtsti rundt om i landet.

I de tilfælde hvor arrangøren af en natur- og jagtsti har lavet nogle poster, hvor hunden også skal arbejde, er der også udarbejdet et specielt sæt regler herfor.