Offentliggjort den: 20. februar 2018

Pragtfulde Polen

Det store østeuropæiske land fastholder positionen som danske jægeres foretrukne rejsemål. Mange tusinde jægere gæster Polen hvert år. Læs her om mulighederne samt fordelene og ulemperne ved de to forskellige måder at købe en jagt på: som fastprisarrangement eller efter prisliste.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Allerede inden Murens fald i 1989 var der mange danske jægere, der havde besøgt Polen. Det var langt mere bøvlet end i dag, men for enden af rejsen ventede et forjættet land fyldt med vildt i en målestok, som fik – og får – de fleste danske jægere til at smile bredt.

Polen rummer vild natur og skov i langt rigere omfang end Danmark. Samtidig er jagtlovgivningen i det godt 312.000 kvadratkilometer store land langt mere restriktiv end i Danmark. I Polen skal du have mindst 3.000 hektar sammenhængende land for at måtte udøve jagt via en jagtforening (jagtretten følger ikke automatisk ejendomsretten), og det at tage jagttegn er også langt vanskeligere (det tager to år) og langt dyrere end i Danmark, så antallet af polske jægere er ret konstant. I 2016 blev antallet opgjort til godt 120.000, fordelt på 2.559 jagtforeninger eller jagtklubber. Samtidig er kvaliteten af de polske jægeres våben og optik generelt ringere end det danske niveau, så udover at de danske jægere er velkomne på grund af de penge, de betaler, så bidrager de også i vid udstrækning til, at der sker den nødvendige reduktion af den rige vildtbestand.

Mest populær

Henning Olsen, Buhls Jagtrejser, er en erfaren mand i jagtrejsebranchen, og han bekræfter, at Polen er det mest populære rejsemål:

– Jeg vil anslå, at cirka seks ud af 10 jægere, som tager på udlandsjagt, rejser til Polen. Det er helt klart Polen, som er topscorer. Det er nemt at køre til – især nu, hvor der er nyere motorveje. Du behøver ikke at stå op, før en vis herre får sko på, for at være i Polen i fornuftig tid til at komme ud på pyrsch om aftenen. Og så er der masser af vildt på grund af deres jagtlov.

Hvilken model?

Du kan vælge mellem et fastprisarrangement eller et prislistearrangement.

Vælger du et prislistearrangement, betaler du kun for det, der reelt bliver nedlagt, både hvad angår antal og størrelse af trofæer. Det er derfor muligt at jage netop den hjort eller buk eller nedlægge det antal hjorte eller bukke, der ønskes, og der betales kun for det antal og den størrelse trofæer, som nedlægges. Henning Olsen oplyser, at han og Buhl altid anbefaler deres kunder at jage efter prisliste, specielt fordi man her betaler præcis for den størrelse trofæ, der nedlægges. Det giver blandt andet en prismæssigt fornuftig mulighed for at nedlægge en buk med et mindre, men interessant trofæ eller en mindre, men spændende afskudshjort.

Og sidst, men ikke mindst, så er polakkernes motivation for at gøre et stykke benarbejde for at finde de bedste bukke, hjorte eller vildsvin meget større, hvis gæstejægerne skyder efter prislisten i stedet for på fastpris.

Økonomisk sikkerhed

Vælger du et fastprisarrangement, har du selvfølgelig en økonomisk sikkerhed for, hvad jagten kommer til at koste – inkl. det antal trofæer, som er inkluderet i arrangementet:

– Til gengæld er der risiko for, at man ikke nedlægger det eller de inkluderede trofæer. Der er som regel en tilbagebetaling, hvis dette sker, men oftest er det en mindre del end det, man har betalt for trofæafgift, fortæller Henning Olsen. – En anden ting, vi ofte oplever, er, at jagtgæsten i starten af jagten sig nej, nej, nej til de første anviste trofæer og så tit ender med at nedlægge trofæer, som er langt mindre end forventet. Dette giver både utilfredse kunder, fordi de har ”betalt for meget ” for trofæerne, og utilfredse jagtarrangører, fordi kunderne ”ikke ville skyde”.

Henning Olsen mener, at man skal betragte et prislistearrangement som en forsikring – langt de fleste betaler mere for et fastprisarrangement, når jagten er overstået, end de ville have betalt for samme jagt på prisliste. Sikkerheden koster.

Jæger - jagtrejser

Du har netop læst en artikel, som har været bragt i et tillæg til Jæger. Magasinet Jæger er Danmarks ubetinget største magasin om jagt, vildt og natur. Og så er det Danmarks Jægerforbunds medlemsblad. Vil du også modtage Jæger 11 gange om året i din postkasse, så meld dig ind i dag her.