Offentliggjort den: 02. januar 2018

Fem oversete jagtrejsemål

Savner du inspiration til jagtrejsemål udover det sædvanlige? Så har vi her en liste over fem jagtrejser til destinationer, de færreste tænker på sammen med jagt, men som kan give fantastiske jagtoplevelser.

Tekst: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Danske jagtrejsearrangører

Ny Kaledonien:
Jagt og fiskeri i Stillehavet

Hvis ikke øgruppen Ny Kaledonien siger dig så meget, skal du ikke nødvendigvis have dine skolepenge tilbage. Ny Kaledonien er en fransk koloni, der ligger afsides i Stillehavet nordvest for New Zealand. Rejsemålet byder på en alsidig jagt på bl.a. vildsvin, dådyr og vilde kalkuner. Det er dog jagten på kapitale rusahjorte, der er noget ganske særligt. Ny Kaledonien er omgivet af et meget stort koralrev, der også gør stedet uhyre interessant for dykkere, undervandsjægere og sportsfiskere. Øen har desuden en meget venlig befolkning med en rig og spændende kultur.

Kasakhstan:
På jagt med Borat

Kasakhstan blev for alvor kendt, da komedien Borat for nogle år siden fyldte landets biografer. Den tidligere russiske republik er et kolossalt stort land på 2,7 millioner kvadratkilometer med en meget lav befolkningstæthed. Landet byder på både ørkner, høje bjerge og vidtstrakte stepper – og en næsten uberørt natur. Jagtligt er der derfor masser at byde på. Der er imponerende ibexer i bjergene og nogle af verdens største maralhjorte. Desuden er der en fremragende jagt på sibirisk råbuk og muligheder for at jage bjørn, Marco Polo-får, forskellige fuglearter og meget andet.

Iran:
Slyngelstatens perler

Iran er udnævnt til en af vestens fjender. Til gengæld tager landet gæstfrit imod jagtturister fra hele verden, og det mellemøstlige land har masser at byde på. Vildtet i Iran bliver beskyttet i store naturreservater, hvorfra der udstedes et begrænset antal licenser. Landet er kendt for en spændende jagt på en række fårearter – blandt andet rød-, armensk-, isfahan-, kerman- og laristanfår. Desuden er der mulighed for at jage ibex, goitered gazelle, asiatisk brunbjørn og ulv.

Island:
Gæs, gejsere og rensdyr

Island er et fantastisk land med masser af fabelagtig natur, varme kilder, gejsere og en bemærkelsesværdig geologi. Jagligt set er landet i Nordatlanten mest kendt for en aldeles fremragende gåsejagt, men der er også en meget fin rensdyrjagt. Rensdyrene på Island blev importeret fra Finland i 1700-tallet og udsat flere steder på øen. I dag er det i det østlige Islands vilde landskaber, at jagten er mulig. På Island kan man også gå på havjagt og rypejagt, og som et af de få steder i verden må der jages lunder – og sådan en pynter på enhver kaminhylde.

Mauritius:
Paradisisk jagt

Mauritius ligger i det indiske ocean øst for Madagaskar og regnes med til Afrika. Øen har været under hollandsk, fransk og britisk kontrol, indtil landet blev selvstændigt i 1968. Øen er et meget brugt ferierejsemål med paradisiske strande, men er også meget interessant set med en jægers øjne. Under en storm i 1640 slap 14 rusahjorte, der havde været om bord på et hollandsk skib fra Java, løs på øen. Bestanden er i dag på 80.000 individer. Foruden de imponerende hjorte er der også masser af vildsvin, harer, agerhøns og perlehøns.

Jæger - jagtrejser

Du har netop læst en artikel, som har været bragt i et tillæg til Jæger. Magasinet Jæger er Danmarks ubetinget største magasin om jagt, vildt og natur. Og så er det Danmarks Jægerforbunds medlemsblad. Vil du også modtage Jæger 11 gange om året i din postkasse, så meld dig ind i dag her.