Offentliggjort den: 02. februar 2017

Sidste chance for indsendelse af kæber

Jagtsæsonen er forbi, og Jægerforbundets frivillige indsamling af kæber fra nedlagte kronhjorte går ind i den næste fase. Her skal materialet klargøres til det videre arbejde med tandsnit. Derfor skal alle, der ønsker at få deres krondyrkæber analyseret, sende dem til Jægerforbundet, så de er fremme senest fredag den 17. februar.

Herefter oparbejdes kæberne, hvilket vil sige, at kæberne måles, dyrets aldersklasse vurderes ved hjælp af tandsliddet, og de to fortænder koges løse og gøres rene. Tænderne overleveres til DCE ultimo februar. Herefter sendes tænderne til Faun i Norge, hvor den egentlige tandsnitning og analyse af årringe foretages. I kan besøge Fauns hjemmeside på www.fnat.no (det er ikke en joke, red.)

Da Faum behandler de tænder, som er indsendt som en del af den obligatoriske norske overvågning først, er det uvist præcist, hvornår der foreligger resultater på Jægerforbundets materiale. Erfaringsmæssig vil det være ultimo april.

Når svarere kommer tilbage fra Norge, vil hver enkelt bidragyder modtaget individuel tilbagemelding.

Norbert F.V. Ravnsbæk, formand for hjorteudvalget

Her er, hvad du skal gøre:

• Skær kæben af din nedlagte kronhjort (vi skal bruge hele den ene side og alle fortænderne - og altså kun fra hjorte. Du kan også give os hele kæben) Se hvordan du gør her

• Kog den af eller lad den indtørre

• Udfyld formularen her

• Indsend kæbe og formular til Danmarks Jægerforbund, Molsvej 34, 8410 Rønde Att: Mads Flinterup