Offentliggjort den: 25. august 2016

Video: Politikere uenige om hjortevildt

Ved hjortehøringen i går på Christiansborg blev vist en video, hvor tre politikere diskuterer indstillingen fra Vildtforvaltningsrådet, men måske mere interessant selve konstruktionen ’Vildtforvaltningsrådet’. DJ’s formand er ikke i tvivl om sin holdning til Vildtforvaltningsrådet. Se videoen her.

Da ingen politikere havde mulighed for at deltage i høringen om hjortevildt, havde initiativtager til høringen, venstremanden Thomas Danielsen, fået sin assistent til at interviewe tre politikere om deres holdninger til hjortevildt og Vildtforvaltningsrådets forslag til en forvaltningsplan. De tre politikere blev også bedt om at forholde sig til Vildtforvaltningsrådet som konstellation.

Du kan se videoen her

Formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen er ikke i tvivl om sit syn på Vildtforvaltningsrådet.

- Det er helt unikt, at vi i Danmark har et rådgivende organ, hvor de forskellige interesser kan mødes og diskutere forvaltningen af vildtet i Danmark. Jagt er jo ikke en ret, som vi jægere har - det er et privilegium, som samfundet giver os. Vi har fået det ansvar lagt på os, at det er os jægere, der forvalter vildtet, og derfor kan vi med rette sige, at jagt er aktiv vildtforvaltning.

Jeg mener inderst inde, at vi jægere skal være glade for, at vi kan samarbejde om forvaltningen af de danske vildtbestande i et forum som Vildtforvaltningsrådet, hvor vi i en god og fortrolig omgangsform med afsæt i fagligheden kan finde frem til de nødvendige afvejninger af forskellige interesser.

Mange andre jægere rundt om i Europa misunder os den måde at gøre tingene på i Danmark, hvor vi med Vildtforvaltningsrådet i det store hele undgår, at jagten bliver et politisk og følelsesladet emne, siger Claus Lind Christensen.

Enighed er bedst
- Selvfølgelig er det altid bedst, når det er et enigt Vildtforvaltningsråd, der sender sine anbefalinger til ministeren. Men i denne sag med arealkravet har det ikke været muligt. Vores medlemmer er stærkt imod arealkrav, og derfor har vi undtagelsesvis et enkelt forbehold i indstillingen til ministeren, siger Claus Lind Christensen.

Læs om Jægerforbundets arbejde i Vildtforvaltningsrådet