Jægerne hylder afgående museumsdirektør

Det er jagtens førstedame Jette Baagøe, museumsdirektør på Jagt- og Skovbrugsmuseum i Hørsholm igennem tre årtier, der modtager Danmarks Jægerforbunds ærespris ’Jægerprisen’.

Tekst: Carsten Dahl-Hansen

Det er en vaskeægte jagt- og naturformidler igennem en menneskealder, der modtager Danmarks Jægerforbunds prestigefyldte ærespris ’Jægerprisen’. I 32 år har Jette Baagøe været museumsinspektør på Jagt- og Skovbrugsmuseet i Hørsholm, men fra næste år er det slut. Regeringen har nemlig som bekendt besluttet at flytte museet til Djursland, og Jette Baagøe ønsker ikke at flytte med.

Jette Baagøe, der er lic.scient. i botanik har været en energisk og initiativrig direktør for Jagt- og Skovbrugsmuseet – eller som hun selv kalder det: jagtens nationalmuseum. Dét udtryk viser i øvrigt glimrende med hvilken kærlighed, hun omfatter jægerne og deres virke og har ladet den skinne igennem på museet siden 1984, da hun i praksis tiltrådte som direktør.

Utallige er de jagtlige tiltag hun med glød, entusiasme og et pragtfuldt humør har gennemført på museet i årenes løb. Visionen er at fortælle naturforvaltningens historie herunder jagten fra den almindelige jæger og op til kongen. Den mission er det med stor flid og behændighed lykkedes hende at fuldføre, før hun nu desværre har valgt ikke at flytte med Jagt- og Skovbrugsmuseet i forbindelse med den kommende flytning. Det er derfor også NU, hun bør hædres med Jægerprisen 2016 for sin store indsats på Jagt- og Skovbrugsmuseet.

Med til at sikre verdensarv
Og alle danskere burde påskønne, at det ikke mindst er i kraft af hendes utrættelige indsats som formand for styregruppen, der indstillede det nordsjællandske parforcejagtlandskab til UNESCO som verdensarv, at ansøgningen gik igennem med bravur – til stor gavn for Nordsjælland, Sjælland og hele Danmark. Det er altså ikke kun jægerne, men danskerne generelt, der kan takke Jette Baagøe for en livslang indsats for jagten.

Kendt fra tv
På det mere folkelige plan kender alle voksne danskere også Jette Baagøe, bl.a. fordi hun har været DR-medarbejder på spørgeprogrammet Leksikon og ikke mindst programmet ’En naturlig forklaring' (med Poul Thomsen), hvor hun bl.a. tog sig af de jagtligt relaterede spørgsmål fra seerne.