Offentliggjort den: 07. september 2023

Første spadestik til værelsesfløjen ved Jagtens Hus

På DJ’s Repræsentantskabsmøde tilbage i 2021 blev det vedtaget at der skulle opføres en værelsesfløj ved Jagtens Hus. Denne beslutning er nu nået til første spadestik, og fløjen ventes at stå klar til overnattende kursister, mv. i løbet af 2024.

Tekst: Sara Waack-Möller
Foto: Arkitema og Jacob Munkholm Jensen

Der graves i øjeblikket ved jægerforbundets domicil på Kalø, Jagtens Hus. Forleden satte gravemaskinen nemlig grabben i jorden for første gang, og tog dermed hul på den længe ventede opførelse af en værelsesfløj, som i løbet af det kommende år vil give medlemmer af jægerforbundet mulighed for overnatning på matriklen, når de f.eks. deltager i kurser – f.eks. i forb.m. lederuddannelsen – afholder udvalgsmøder, mv.

Hidtil har det været praksis, at folk, der kom langvejs fra, har overnattet på vandrehjemmet i Rønde eller på den nærtliggende landbrugssskole. Men når der kræves transport til et overnatningssted, er det ikke det samme som hvis overnatningen sker på stedet, og der med tiden er der opstået en bevidsthed om, at det kan gå ud over den gode dialog efter en lang og spændende kursusdag, når alle kursister må forlade matriklen til overnatning forskellige steder.

Derfor opstod ideen om værelsesfløjen, som blev vedtaget på Repræsentantskabsmødet i 2021. Det var vigtigt for repræsentantskabet, at vi på ejendommen kunne tilbyde overnatning, fordi der regelmæssig afholdes kurser i Jagtens Hus, og med opførelsen af en værelsesfløj vil Jagtens Hus endelig blive den samlede kursusejendom, som den var tiltænkt fra starten.

Fløjen kommer til at bestå af 10 topersoners værelser, hvoraf ét bliver handicapvenligt indrettet. Alle værelserne får eget toilet og bad.

Samme arkitekt, samme udtryk

Jagtens Hus blev skabt med visionen om ikke at skæmme landskabet i Mols Bjerge. Det samme gør sig gældende for den nye værelsesfløj. Arkitektfirmaet Arkitema, der også står bag Jagtens Hus, har tegnet værelsesfløjen på en måde, så den matcher det visuelle udtryk i Jagtens Hus.

Jagtens Hus er beliggende i de smukke omgivelser ved Kalø Vig - kun 30 minutter fra Århus centrum. Huset blev indviet i 2016 og huser til dagligt hele administrationen og en række faciliteter, der står til rådighed for organisationen.

Jagtens Hus består af to længebygninger samt et besøgscenter. Den nye værelsesfløj, som ventes færdig i løbet af 2024, vil blive til en tredje længebygning parallelt med de to eksisterende. Bygningen bliver finansieret af forbundets egne midler.

Se en tekniske tegning af værelsesfløjen herunder. Du kan læse mere om inspirationen til designet af Jagtens Hus på Arkitemas hjemmeside.