Offentliggjort den: 16. juni 2023

FM i Jagthorn

Forbundsmesterskaberne i Jagthorn lagde i år vejen forbi Skive, hvor den lokale klub i samarbejde med jægerforbundet og jagthornsudvalget sørgede for et særdeles vellykket mesterskab. Dagen vakte stor begejstring, og måske er dage som denne noget af opskriften på, hvordan man får flere til at blæse jagthorn i fremtiden.

Tekst og Foto: Søren Vendelbo

I den afsluttende tale på årets forbundsmesterskaber i jagthorn udtrykte formanden for jagthornudvalget, Bjarne Rasmussen, sin bekymring omkring en dalende deltagelse ved FM i jagthorn. Han bad de fremmødte bruge hjemturen til at overveje, hvordan man kan engagere flere i at dyrke jagthornet. Både på foreningsniveau, men også i relation til få flere deltagende ved de årlige FM.

Allerede på vej ud til bilerne var der flere, der tilkendegav, at det netop afsluttede arrangement, er hvad der skal til, for at fastholde nuværende jagthornsblæsere, men også for at engagere nye.

- Forbundsmesterskaberne i Jagthorn skal være en dag, man ser frem til hele året – en dag, man har lyst til at tage hel familien med til, selvom man kommer fra den anden ende af landet. Og det synes jeg virkelig, det var i år, fortalte en hæs Irene Berg Pedersen fra Næstved Jagtforening.

Mange lokale, heriblandt Skives borgmester, Peder Christian Kirkegaard, kiggede forbi arrangementet, som havde evnen til få folk til at blive. Den salige hornmusik kombineret med fadøl fra det lokale bryggeri var efter borgmesterens mening den helt rigtige måde at spendere sin lørdag på.

Ros til jagthornsudvalget og den lokale klub

De idylliske rammer af Limfjord og bøgeskov kom til sin fulde ret på en dag, hvor hele landet badede i sol. Noget nær perfekte omgivelser for et forbundsmesterskab, hvor det organisatoriske også klappede.

- Vi havde perfekte rammer i dag, og det får vi kun ved at inddrage de frivillige, som vi er så afhængige af. I år havde skive Jagtforening meldt sig på banen med Resenlund som vært for mesterskaberne, og næste år bliver det på kastellet i København, fortæller formanden for jagthornudvalget, Bjarne Rasmussen.

Bjarne Rasmussen sender en stor ros til de lokale frivillige, som har lagt et kæmpe arbejde i at få dagen til at gå op i en højere enhed med forplejning, faciliteter og organisering som understøttede arrangementet.

- Hold fast i det her format, for det var altså helt perfekt, fortæller Irene Berg Pedersen fra Næstved Jagtforening.

Jagthorn for alle

Bjarne Rasmussen ville gerne, hvis der kunne være endnu flere tilmeldte til FM i jagthorn. Han understreger, at jagthorn er for alle, og at det også kan være en indgang til nye jagtfællesskaber, hvis man begynder at tage hornet under armen.

- Det er en adgangsbillet til at komme med på jagt og jagtfællesskaber. For spiller man godt på jagthorn, så er chancen for at blive inviteret med på jagt større, fortæller Bjarne.
Til dagens mesterskaber var der både gengangere fra mange år tilbage og helt nye hornblæsere, som skulle forsøge sig på scenen for første gang.

- I vores solist klasse er der både nybegyndere, som har været deltagere ved vores kurser, og som har udmærket sig ved duelighedsprøverne, men der er også blæsere, som har været med i årtier. Så man kan godt sige, at der er plads til alle, fortæller Bjarne Rasmussen.

Eksilbornholmere excellerer

En af de mere erfarne på plænen er Peter Kofoed fra Holstebro. Han har vundet solokategorien adskillige gange, men er i år for første gang på scenen med den nystartede gruppe Bornholm All Stars. Gruppen består af seks eksilbornholmere, som alle har gode evner med et jagthorn. Ideen startede hos Peter Kofoed og hans ven, Peter Kofoed (de har samme navn), og de blev enige om, at det kunne være sjovt at prøve at starte en gruppe med bornholmske rødder.

Selvom hele gruppen stammer fra Bornholmske, er gruppens medlemmer spredt udover det meste af landet, hvilket gør det til en større øvelse, at samle gruppen til øvedagene.

- Vi har jo en udfordring i at mødes, fordi vi bor to på Bornholm, en på Sjælland og tre i Jylland, men vi klaret det i denne sæson, fortæller Peter Kofoed fra Holstebro.

Gruppen har i løbet af året haft tre ”træningslejre” for at blive klar til dagens mesterskaber.

- Vi har træningslejre, hvor vi mødes i sommerhus hen over en weekend. Så hygger vi os med god mad og blæser jagthorn – hvis det går rigtig godt, så kombinerer vi det også med noget jagt, så vi får noget praktisk træning i signalerne, fortæller Torben Kofoed Nielsen.

Gruppens træningslejre bar frugt, og de endte med at løbe med guldet i A-klassen, og de er dermed klar til mesterrækken næste år.

En form for SMS-besked

Jagthornssignalerne er for jægere mere end musik. Det er et kommunikationsværktøj og en måde at ære både mennesker og dyr i jagtens verden.

- I krigstider tilbage i tiden brugte man hornet som en form for SMS-besked, hvor man brugte hornet til at informere store grupper om, hvad man skulle foretage sig. Det kunne være signaler som fremad eller holdt. I gamle dage havde hvert regiment deres eget signal, så man kunne hidkalde regimenterne uafhængigt, fortæller Ulrik fra Sydøstfyns blæserne.

Ulrik er professionel musiker, og han sætter stor pris på at instruere og lære fra sig i jagthornsregi.

- Det tager faktisk lang tid at lære at blæse de rigtige rytmer og at ramme den rigtige tonation. Det kan man bruge hele livet på – det bliver man aldrig udlært i, fortæller han.

Glæden ved jagthorn

Ude på jagterne kommer jagthornsblæsernes evner i spil, når der skal blæses til frokost eller når de nedlagte dyr æres med deres signaler efter jagten. Derudover ligger glæden i musikken, fortæller Bjarne Rasmussen.

- Alle der har kendskab til musik, de kender til, hvor fantastisk det er at spille – særligt sammen med andre. Og det gælder også for jagthorn. Det giver en god følelse i kroppen, når man rammer de rigtige toner, og musikken lyder godt, fortæller han.

Bjarne Rasmussen forlader årets mesterskaber med et smil på læben, og ser frem til næste års mesterskaber, der finder sted på kastellet i København den 25. maj.